Door op 13 oktober 2016

Van buurthuis naar Huis van de wijk

De raadscommissie heeft groen licht gegeven voor het opzetten van Huizen van de wijk, buurtcentra nieuwe stijl. In deze wijkcentra komen de vrijwillige inzet van buurtcentra en professionele inzet rond wijkwinkels en welzijn- en zorgplein samen in één pand.

Schenkel is voorloper bij de nieuwe opzet, daarna volgen plannen voor andere wijken.

De buurtcentra blijven zelfstandig en gaan niet op in de nieuwe gemeentelijke welzijnsstichting die in 2017 van start gaat als opvolger van Buurtkracht. In de Huizen van de wijk gaan besturen en vrijwilligers van buurtcentra samenwerken met initiatieven van gemeente en welzijnsstichting.

Voor iedere wijk wordt een plan gemaakt, aansluitend op de verschillende situaties (beschikbare pand, programma en wensen van buurtcentrum enz.). De raadscommissie stemde in met een budget voor een coördinator/projectleider van de welzijnsstichting die de plannen in overleg met de betrokken partijen gaat maken.

Eerder gaven enkele buurtcentra aan dat ze behoefte hebben aan coaching voor vrijwilligers bij de organisatie en uitvoering van activiteiten. Wethouder Hartnagel gaf aan dat hierin kan worden voorzien in het voorstel voor Huizen van de wijk.

Er ligt nog veel open.

Voor buurtcentra ligt er de kans om, samen met andere organisaties in de wijk, te komen met eigen voorstellen voor activiteiten en de opzet van het Huis in hun wijk.

Neem het initiatief, wacht niet tot anderen wat hebben bedacht!

Anne van Veenen (oud voorzitter buurtcentrum de Fluiter)

Waar ben je naar op zoek?