Coming soon in Capelle: het PvdA-ombudsteam!
In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw waren er vanuit de verschillende PvdA-afdelingen een groot aantal ombudsteams actief.
Een PvdA ombudsteam helpt mensen die zijn vastgelopen in hun contact met een (semi-) overheidsinstelling. Maar men kan hier ook terecht met zorgen, vragen en andere problemen. In eerste instantie wordt er vooral goed naar de persoon geluisterd om zodoende een helder beeld te krijgen van het precieze probleem. Hierna wordt er in sommige gevallen bemiddeld in het contact met de organisatie waarmee men is vastgelopen. In andere gevallen wordt er doorverwezen naar een instantie die verder kan helpen en soms gaat het team er zelf mee aan de slag.
Wanneer blijkt dat er structureel iets mis is met de regelgeving of wanneer beleid niet op de juiste manier uitpakt dan schakelt het ombudsteam haar politieke netwerk in. Afhankelijk van waar het beleid vandaan komt zal het probleem worden doorgespeeld naar de gemeenteraad, provincie of Tweede Kamer.
Eind jaren negentig ging het echter bergafwaarts met de ombudsteams van de PvdA. Zo erg zelfs dat er in 2010 nog maar 60 teams actief waren op de 405 afdelingen. Deze trend moet natuurlijk stoppen omdat een ombudsteam een belangrijke schakel kan vormen tussen burger en politiek.
“Een ombudsteam vormt een belangrijke poot in de samenleving naast de lokale politici. Het team is een belangrijke schakel tussen burger en politiek. Zij geven politiek input en een beter beeld van wat er speelt in de samenleving. Met een ombudsteam krijgen mensen ook het gevoel dat de PvdA er ook voor hen is” Aldus Job Cohen
Gelukkig lijkt het tij te keren en beginnen de ombudsteams weer in aantal toe te nemen. Zo valt er in het PvdA tijdschrift ”Rood” te lezen dat er op dit moment ruim 160 teams actief zijn in heel Nederland.
Bij de PvdA Capelle is het ombudswerk echter nooit weggeweest en de afgelopen jaren heeft de fractie gefungeerd als ombudsteam. Maar de combinatie fractie-ombudsteam legde een te zware druk op de overige werkzaamheden van de fractie zodat gezocht is naar een vorm die “actiever” inhoud kon geven aan het werk.
Enige partijgenoten werden hiervoor benaderd en zij hebben enthousiast ja gezegd op het verzoek van het afdelingsbestuur om toe te treden tot het ombudsteam. Zij zijn zich op dit moment breed aan het oriënteren op het ombudswerk en alles wat hiermee samenhangt. Zoals het er nu naar uitziet, zal het vernieuwde ombudsteam in januari 2015 haar eerste spreekuur gaan draaien.
U kunt dan bij het team terecht als u in de knel zit door een conflict met de gemeente, het energiebedrijf of de woningbouwvereniging. Ook wanneer u vast loopt in een oerwoud van regels of wanneer u niet weet waar u terecht kunt met uw problemen is het team er voor u.