Door Wendy Tieman op 20 mei 2016

Nieuwe procedure ruimtelijke ordening

In de raadsvergadering van 18 april jl. stond de nieuwe procedure ruimtelijke ordening (RO) op de agenda. Kern van deze procedure is dat de gemeenteraad in een vroeg stadium bij de RO procedures wordt betrokken door middel van gebiedsvisies en gebiedspaspoorten en tegelijkertijd aan het einde van het proces een aantal taken aan het college delegeert. Dit past goed bij zijn kaderstellende rol. Daarnaast sluit het ook aan bij het dualistisch stelsel (scheiding tussen rol gemeenteraad enerzijds en rol college anderzijds). Ook worden hierdoor de procedures iets sneller en zijn er minder administratieve lasten. En als je zowel een nieuw instrument aan de voorkant, het gebiedspaspoort, hebt als de oude instrumenten aan de achterkant zou behouden, dan kan dat soms leiden tot vergaderingen met enkel een herhaling van zetten. Kortom, de PvdA begreep de gedachtegang achter dit voorstel en zag ook dat er hier winst te behalen valt.

Echter, net als een aantal andere partijen, heeft ook de PvdA heeft zich afgevraagd in hoeverre dit voorstel van invloed is op de positie van de gemeenteraad. Deze discussie is ook in de commissie gevoerd en de wethouder heeft op verschillende punten daar zorg weg kunnen nemen. Desalniettemin is het natuurlijk voor niemand vooraf helemaal te overzien hoe deze nieuwe procedure uit gaat pakken. Daarvoor zullen we er eerst ervaring mee op moeten doen. De PvdA was daarom van mening dat het verstandig zou zijn om de nieuwe procedure de komende drie jaar uit te proberen en vervolgens te evalueren. Gaat het goed, dan zouden we er vervolgens gewoon mee verder kunnen gaan. Signaleren we problemen, dan zouden we de procedure kunnen aanpassen.

Daarnaast hebben we ook gekeken naar de rol van andere betrokkenen (bewoners, ondernemers, maatschappelijke partijen) in deze nieuwe procedure. Ook hier zijn we positief over de betrokkenheid aan de voorkant d.m.v. bewonersbijeenkomst. We hebben de wethouder hierbij wel gevraagd om er alert op te zijn dat uitnodigingen vroegtijdig en in een wijde cirkel verspreid worden, zodat bewoners ook daadwerkelijk in de gelegenheid zijn om aan de voorkant aan te haken. De wethouder heeft hierop positief geantwoord. Voor bewoners verandert vervolgens een eventuele bezwaarprocedure niet. Echter, wat wel verandert, is de positie van de raad bij een dergelijke procedure. Op dit punt hebben we daarom voorgesteld dat we er als raad voor zorgen dat we wel goed geïnformeerd zijn over ingediende zienswijzen en de reactie daarop vanuit het college.

Kortom, de PvdA kon zich vinden in de voorgestelde procedure, maar wilde die graag op twee punten aangepast zien. Ten eerste wilden we de informatievoorziening richting de raad borgen en ten tweede wilden we na een periode van ruim drie jaar de nieuwe procedure evalueren. Daartoe dienden we het amendement “Evaluatie nieuwe RO procedure en informatievoorziening raad” in.

Verschillende partijen stonden positief tegenover (onderdelen van) ons amendement, andere partijen waren van mening dat een en ander reeds geregeld was. De wethouder heeft uiteindelijk op beide punten (informatievoorziening raad en evaluatie) toezeggingen gedaan. Deze nieuwe werkwijze zal, ook in het licht van de omgevingswet die eraan komt, zelfs eerder geëvalueerd worden dan de drie jaar waar wij om verzochten. Daarbij heeft de wethouder toegezegd dat wij als raad geïnformeerd zullen worden over de start van afwijkingsprocedures en het vervolg daarvan, ingediende zienswijzen en de nota van beantwoording. Wij zijn tevreden met deze toezeggingen van de wethouder en hebben het amendement daarom vervolgens ingetrokken.

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman

Waar ben je naar op zoek?