6 mei 2017

Nieuwe wet biedt eindelijk mogelijkheden om woonoverlast grondig aan te pakken.

Nergens in Nederland wonen zoveel mensen op een vierkante kilometer als in Capelle aan den IJssel.

Eén van de negatieve gevolgen van dat feit is dat mensen er sneller dan elders overlast ervaren.

Woonoverlast is dan ook een groot en een door velen onderschat probleem in Capelle. Zeker als het gaat over geluidsoverlast zoals b.v.: naaldhakken op een parketvloer, een regelmatig blaffende hond, frequent toeterende auto’s, harde muziek, etc.

Maar ook de overlast die veroorzaakt wordt door mensen die tijdelijk in een Capelse woning verblijven is de laatste jaren in omvang fors toegenomen.

Gelukkig gaat m.i.v. 1 juli 2017 de nieuwe “Wet aanpak woonoverlast” in werking treden.

Deze wet is bedoeld om mensen die herhaaldelijk ernstige woonoverlast veroorzaken, of de verhuurders van de betreffende woning, fors te kunnen aan pakken

Capellenaren die last hebben van structurele woonoverlast moeten dit, b.v. via de website, bij de gemeente aangeven. Ook kan er natuurlijk een beroep worden gedaan op het Ombudsteam of de fractieleden van de PvdA.

Als er na de gebruikelijke gesprekken of maatregelen (zoals b.v. buurtbemiddeling) geen positief effect te zien is, dan kan de burgermeester vervolgens maatregelen nemen.

Hij kan een waarschuwing geven of, zwaarder nog, aan degene die de overlast veroorzaakt een gedragsaanwijzing geven.

In zo’n aanwijzing kan staan dat de overlastgever zich op een bepaalde manier moet gedragen of juist bepaalde dingen niet meer mag doen. Zo kan de burgemeester bepalen dat iemand geen harde muziek meer mag draaien of zijn hond moet muilkorven.

Helpt ook het geven van een aanwijzing niet voldoende en blijft de overlast maar duren, dan kunnen nog zwaardere maatregelen volgen. Bij voorbeeld kan de burgemeester over gaan tot het sluiten van de woning van de overlastgever.

De fractie  van de Capelse PvdA is bijzonder verheugd dat er nu eindelijk een wet is, die concrete acties mogelijk maakt om hardnekkige overlastgevers aan te pakken. Daarbij weten wij uit ervaring maar al te goed, hoe moeilijk het soms voor een bewoner is om bij de aanpak van woonoverlast de eerste stap te zetten. Daarom is het goed om te weten, dat iedere Capellenaar die structurele woonoverlast ervaart, een beroep kan doen op de fractie van de PvdA om behulpzaam te zijn bij het zoeken van de weg die moet leiden tot een fijn woonklimaat zonder structurele overlast.