Door op 8 januari 2016

Ondersteuning buurtcentra

Met het eindigen van Buurten met Uitzicht per 1 januari 2015 is de professionele ondersteuning van buurtcentra in kwetsbare buurten, zoals buurtcentrum De Fluiter, komen te vervallen. De Fluiter heeft toen in een noodkreet aan de raad de behoefte aan continuïteit van de professionele ondersteuning kenbaar. Ook buurtgroep Fascinatio gaf toen aan behoefte te hebben aan professionele ondersteuning.

De fractie van de PvdA diende daarom tijdens de behandeling van de Najaarsnota 2014 in december 2014 een amendement in om de professionele ondersteuning van De Fluiter en buurtgroep Fascinatio in 2015 te continueren en tevens onderzoek te laten doen naar de al dan niet structurele behoefte van de buurtcentra aan professionele ondersteuning. Het onderzoek werd uitgevoerd door Buurtkracht. Dit amendement werd door de raad aangenomen en droeg het college onder andere op om uiterlijk bij de Najaarsnota 2015 te komen met een voorstel waarin een structurele oplossing voor de nog altijd aanwezige behoefte aan professionele ondersteuning.

Hoewel Buurtkracht reeds geruime tijd het onderzoeksrapport aan het college heeft aangeboden was dit rapport tijdens de behandeling van de Najaarsnota nog niet in het college besproken. Er lag dan ook geen voorstel van het college bij de behandeling van de Najaarsnota 2015. Om echter de nog aanwezige behoefte aan ondersteuning, in afwachting van een voorstel van het college, ook in 2016 te continueren heeft de fractie van de PvdA bij de behandeling van de Najaarsnota 2015 wederom een amendement in gediend. Dit amendement beoogde om in elk geval de professionele ondersteuning in 2016 te continueren totdat bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2016 meer duidelijkheid bestaat over de resultaten van het onderzoeksrapport en eventueel bij de voorjaarsnota geld vrijgemaakt moet worden voor verdere professionele ondersteuning van de buurtcentra. Het amendement werd echter niet gesteund door de VVD, D66 en Leefbaar Capelle. Zij zijn van mening dat de buurtcentra zelfstandig moeten functioneren. En dit zonder de onderzoeksresultaten van Buurtkracht af et wachten en in de raad te bespreken. Wij hopen dat in de commissieronde van januari 2016 het onderzoeksrapport alsnog wordt besproken.