Door Wendy Tieman op 19 november 2017

Vier oppositie partijen stemmen tegen begroting 2018

In de raadsvergadering van 14 november stemden de vier partijen PvdA, CDA, GroenCapelle en ChristenUnie, tegen de begroting. In Capelle is dat hoogst ongebruikelijk, want tegenstemmen wordt gezien als een zeer zwaar middel.

Wat was er aan de hand?
De voorgestelde begroting zat vol met ondoordachte plannetjes. Nico van Buren fractievoorzitter CDA: “In meerdere dossiers is niet duidelijk of de investering van publiek geld voldoende resultaten oplevert. En om dan om een vrijbrief te vragen om 5 miljoen in een Denk Mee Doe Mee Fonds te steken, zonder nu deugdelijke kaders te bepalen, is wel heel frivool. En als het gaat om terug geven aan de Capellenaren, daar zijn veel meer mogelijkheden voor te verzinnen. Met een verlaging van de OZB belasting in 2018 weet je dat je werkelijk tienduizenden Capellenaren bereikt. ”

Wendy Tieman, fractievoorzitter van de PvdA, vult aan: “In deze begroting werd ons tevens gevraagd om alvast geld beschikbaar te stellen voor de voorzetting van een aantal pilots zonder de evaluatie daarvan af te wachten. Dat is volgens ons niet de juiste volgorde. Pas als de evaluatie postitief blijkt te zijn, zou je moeten besluiten om door te gaan, niet eerder.”

De fractievoorzitter van de Capelse ChristenUnie Michiel Grauss tenslotte vond het tenenkrommend, en vroeg de collega’s of ze ook zo onzorgvuldig met hun eigen geld omgaan. En daarbij ook nog het feit dat de schulden verdubbelen. Het volgende College mag het puin opruimen?

—–

Bovenstaande is een gezamenlijk persbericht van PvdA, CDA, Groen Capelle en CU

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij