Door op 13 maart 2013

Op pad met buurtpreventieteam Schenkel

Op een vrijdagavond in maart heeft Martin Ponte namens de PvdA een werkbezoek afgelegd bij het Buurtpreventieteam van de Flora buurt in Schenkel. Door wijkagent Jacques Lems was hij geattendeerd op het Buurtpreventieteam en op aanraden van Jacques heeft hij een afspraak gemaakt om een keer mee te lopen.

“Ik trof enthousiaste en gemotiveerde mensen aan, oude rotten in het vak en nieuwkomers: Eric, Peter, Henk, Rob, Pascal, Ben en Jouke. De twee dames uit de ploeg, Debbie en Cora moesten werken en konden deze avond helaas niet meelopen.

In twee ploegen is (bijna) de hele wijk Schenkel doorgelopen: van de Kanaalweg totin de Molenbuurt, waarbij er steeds contact was met de meldkamer, maar ook tussen de twee teams onderling.
De tocht ging vooral over paden en wegen waar de kans op ‘onheil’ het grootst was, maar ook alle keldergangen van de aanwezige flats in Schenkel werden doorkruist.
Opvallende zaken worden direct doorgegeven aan de meldkamer, die ze weer doorsluist naar Havensteder, Eneco, politie of gemeente; denk aan kapotte verlichting, deuren en ramen, grof vuil, winkelwagentjes, kapotte fietsen, maar ook verdacht geparkeerd staande auto’s of mogelijke drugsdealers e.d. Groepjes jongelui in portieken en bij de Beluchtingsvijver werden aangesproken, zo maar voor een praatje of b.v. om hen te wijzen op het jeugdhonk aan de Bongerd “Het Pleintje”, maar ook in het geval dat een alcoholverbod overtreden werd.
Het viel me op dat veel bewoners positief reageerden op de aanwezigheid van de Buurtpreventiemedewerkers, evenals de winkeliers.
Mijn conclusie: een enthousiaste, gemotiveerde ploeg mensen, die zeer nuttig werk doen met het oog op de veiligheid in de buurt (in de meest brede zin van het woord) en die door de bewoners ook er worden gewaardeerd.

Mij zijn ook een aantal zaken opgevallen die minder positief zijn en waar op korte termijn zeker aandacht aan besteed moet worden.

• de vrijwilligers van Buurtpreventie ervaren dat zij organisatorisch een beetje aan hun lot overgelaten worden en dat niemand zich echt om hen bekommert. De begeleiding door DOCK is gestopt; Buurtkracht komt pas in beweging op het moment dat er een vraag gesteld wordt. Daarnaast loopt de belangstelling vanuit de gemeente ook niet over van energie.
    Daardoor kwam onlangs het voortbestaan van het project na meer dan tien jaar ter discussie kwam te staan. Gelukkig is het niet zo ver gekomen. Maar het onbegrip onder de vrijwilligers is groot over het feit dat een bedrag van 1900 euro, dat in bewaring was gegeven aan DOCK, nog steeds niet terug is en dat de vrijwilligers op dit moment zaken als telefoon- en kopieerkosten uit eigen zak moeten betalen . . .
  • de portofoons – onmisbaar om dit werk op een verantwoorde manier te doen – zijn niet meer van deze tijd. Contact met de eigen meldkamer maar ook tussen de twee teams onderling was meer dan eens onmogelijk. Het is zaak dat de gemeente snel positief reageert op een verzoek, nieuwe portofoons te mogen aanschaffen. Maar ook om uitbreiding van jassen en schoeisel i.v.m. de aanwas van nieuwe vrijwilligers
  • het Buurtpreventieteam heeft sterk de behoefte aan een eigen vaste plek, van waaruit men kan opereren en alwaar de meldkamer ook is.

Binnenkort is er overleg tussen de vrijwilligers en de gemeente over deze zaken. Hopelijk zullen de meeste problemen snel worden opgelost en kunnen nieuwe vrijwilligers op een fatsoenlijk uitgeruste manier mee gaan draaien. De ambitie is er, en de wijk vaart er wel bij.”