9 november 2017

PvdA verzet zich tegen grootschalige bomenkap in Capelle

Bomenkap elders in Capelle

In de Capelse gemeentebegroting voor 2018 stelt het college van burgemeester en wethouders voor om een bedrag van € 160.000 te besteden aan de kap van een groot aantal beeldbepalende bomen in Capelle.

Het gaat daarbij onder andere om de platanen die staan in beschermde boomstructuren langs de Poortmolen, Oosterlengte, Westerlengte, Zuiderbreedte, Hermitage, Operalaan
De Capelse gemeenteraad zal hierover maandag 13 november een beslissing nemen.
De voorgenomen kap komt voort uit “klachten die het college heeft ontvangen van Capellenaren”.

Verbijsterd door zo’n simpele motivatie die zo’n grote impact heeft op heel veel Capellenaren, heeft de PvdA spoedvragen gesteld aan het college, in de veronderstelling dat de antwoorden beschikbaar zijn vóór dat de raad een beslissing neemt a.s. maandag.
Zo wil de PvdA graag weten wat het college nu eigenlijk verstaat onder “beschermde boomstructuren” in Capelle en om hoeveel klachten het feitelijk gaat.

Woordvoerder Martin Ponte: “Uit veel reacties is ons gebleken dat bewoners hebben gekozen om op een specifieke plek in Capelle te gaan wonen, o.a. vanwege de aantrekkingskracht van veel grote karakteristieke, beeldbepalende bomen. Die bepalen voor een aanzienlijk deel de identiteit van een buurt of zelfs een hele wijk. Bovendien zijn de bewuste bomen al zo lang geleden geplant, dat de meeste klagers toen wellicht nog niet in Capelle woonden”.

De PvdA dringt er bij het college op aan naar alternatieven te zoeken waarmee aan de bewoners die de overlast ervaren tegemoet kan worden gekomen.

Laat uw informatie achter