Door Sjoerd Geissler op 2 juli 2018

Reactie op coalitie akkoord

Op maandag 2 juli werd het nieuwe college, bestaande uit wethouders van Leefbaar Capelle en VVD, geïnstalleerd. Deze avond gaven de fracties uit de gemeenteraad hun visie op het coalitie akkoord wat als basis ligt onder deze samenwerking.

Sjoerd Geissler, fractievoorzitter PvdA, bedankte de coalitiepartijen voor hun tijd en wil om samen een goed akkoord voor Capelle te sluiten.

De PvdA vraagt meer aandacht voor het bestrijden van armoede onder kinderen en het verbreden van de schuldhulpverlening. ‘Naast het niet beantwoorden van de hoe vraag; komen deze plannen niet in de financiële paragraaf voor. Wij voorzien dan ook dat er pijnlijke keuzes in de toekomst gemaakt moeten worden’ aldus Geissler.

De PvdA zou graag zien dat de positie van Stichting Leergeld wordt verstevigd, zodat zij de volledige doelgroep kunnen helpen. Hiermee gaf Geissler een voorschot op een mogelijk voorstel hiertoe bij de begroting. Hij benadrukte dat het voor de PvdA een speerpunt is om de tweedeling tussen arm en rijk, maar ook tussen verschillende wijken terug te dringen.

Betreffende de duurzaamheidsagenda wordt jaarlijks een bedrag van 643 duizend euro vrijgemaakt. De PvdA vindt dit een goed begin. Daarbij valt wel op dat het bedrag wel in de financiële paragraaf is opgenomen, maar dat het voorstel niet meerjarig is gedekt.
We zullen in Capelle alle zeilen moeten bijzetten om klimaatneutraal te zijn in 2050. Als iedereen meedoet kunnen we grote stappen zetten. Daarom pleit de PvdA voor stimuleringsmaatregelen op dit terrein gericht op de laagste inkomens en de middengroepen.

De PvdA plaatst grote vraagtekens bij de intenties om het aantal sociale huurwoningen in Capelle te verminderen. Volgens het akkoord mag het aantal sociale huurwoningen nog verder, met enkele procenten, krimpen. Terwijl de regionaal afgesproken norm van 30% al is bereikt (exclusief sloop van de Hoven). Geissler: ‘De PvdA heeft grote moeite met een verdere daling van het aantal sociale huurwoningen, dus is zij benieuwd of dit college zich blijvend houdt aan de bestaande norm van 30%?’.

Het spreekt de PvdA aan dat het college de inwoners van Capelle bij de uitwerking van dit akkoord wil betrekken. De PvdA vindt het wenselijk dat een debat steeds op basis van meerdere oplossingsrichtingen wordt gevoerd. Luisteren naar elkaars argumenten en elkaar vinden op de inhoud is echt belangrijk. Als de meerderheid uitdrukkelijk rekening houdt met de wijsheid van de minderheid kan echte samenwerking ontstaan.

Samenvattend ziet de PvdA dit akkoord als een goede basis voor een constructieve, maar kritische samenwerking. In het belang van Capelle, maar bovenal in het belang van de mensen die er wonen, werken en naar school gaan.

Sjoerd Geissler

Sjoerd Geissler is wethouder voor de PvdA in Capelle a/d IJssel. In 2004 is hij lid geworden van de PvdA, omdat deze partij het beste aansluit op zijn visie over bestaanszekerheid en het bieden van gelijke kansen voor iedereen. Tijdens zijn werk ervaart hij dat veel mensen moeite hebben om zich overeind te houden en

Meer over Sjoerd Geissler