8 april 2015

Weren van huurders uit sociale woningen

Foto_microfoon_INT

Op maandagavond 30 maart vergaderde de gemeenteraad. Deze vergadering stond vrijwel geheel in het teken van een voorstel van het college om sociaal economische kenmerken te mogen gebruiken bij de toewijzing van huurwoningen in de Hovenbuurt, de Hoeken, de Opera- en de Gebouwenbuurt in Capelle.

Door deze kenmerken te gebruiken bij de toewijzing van huurwoningen, ontstaat de mogelijkheid in deze buurten huurders te weigeren en ze elders, in of buiten Capelle, te huisvesten. Het college verwacht zo dat de balans tussen huishoudens (eenoudergezinnen- gezinnen), werkenden en niet-werkenden zal verbeteren en dat de concentratie multiproblem gezinnen kleiner zal worden. In combinatie met andere maatregelen hoopt het college de leefbaarheid in deze buurten op peil te houden. In december 2013 had de gemeenteraad zelf het college verzocht de mogelijkheden voor toepassing van deze maatregel te onderzoeken.

Debat
Tijdens het debat (dat ruim drie uur duurde) hadden diverse fracties twijfels over de inzet van een dergelijke maatregel. De maatregel is eerder toegepast in Rotterdam. Is de situatie in Capelle wel te vergelijken met die in Rotterdam, zo vroegen onder andere ChristenUnie en CDA zich af. In welke mate is het college voornemens een dergelijk zwaar instrument straks daadwerkelijk in te zetten en wat zal het effect zijn op andere buurten en het imago van de buurten waar het college de maatregel wil inzetten, zo vroegen SGP, ChristenUnie, CDA en PvdA zich onder andere af. De PvdA denkt dat alternatieven als het goed handhaven bij overlast en het voeren van een lik op stukbeleid al veel effect zouden opleveren. De SP ziet meer nadelige dan voordelige effecten van de maatregel, juist als het gaat om imago van de buurten en het niet huisvesten van mensen die moeilijk ergens anders heen kunnen.

De fractie van Leefbaar Capelle hield juist een pleidooi voor het kunnen gebruiken van de maatregel. Volgens deze fractie zijn de problemen in de genoemde buurten van Capelle enorm groot en zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat alle kansen worden benut in deze buurten de leefbaarheid te vergroten. De vrijheid van huurders wordt bovendien ingeperkt, wanneer zij overlast ervaren van hun buren. De VVD bekende aanvankelijk nog wel wat vragen te hebben gehad over de toepassing van de maatregel, maar inmiddels met alle informatie van het college ervan overtuigd te zijn dat de maatregel de leefbaarheid ten goede kan laten komen. D66 vond dat wanneer de mogelijkheid bestaat de maatregel in te zetten, dit op een verstandige en evenwichtige manier kan worden gedaan.

Namens het college stelde wethouder Van Sluis dat met de invoering van de maatregel Capelle lef kan tonen en op onorthodoxe wijze een verdere bijdrage kan leveren in de aanpak van de problemen. De wethouder benadrukte dat het nu gaat om een aanvraag bij de minister van Wonen en Rijksdienst om de maatregel te mogen toepassen. Wanneer de minister hiermee in stemt, worden, tezamen met de gemeenteraad en Havensteder (woningbouwcorporatie in Capelle), nog verdere afspraken gemaakt,onder andere over de criteria wanneer de maatregel wordt ingezet.

Stemming
Correcte_foto_stemming_raadsvergadering_INT
Op initiatief van de fracties van SGP, CDA en ChristenUnie nam de raad een motie na stemming aan. In deze motie wordt het college met name verzocht in samenspraak met de raad de criteria zodanig vast te stellen dat de eisen van vestiging niet strenger worden dan strikt noodzakelijk. Alleen de fractie van SP stemde tegen deze motie.

Het voorstel van het college werd vervolgens door een ruime meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. De fracties van Leefbaar Capelle, D66 en VVD stemden overtuigend voor. De fracties van SGP, ChristenUnie en CDA stemden ook voor en gaven daarmee de inzet van het college op dit punt het voordeel van de twijfel. De PvdA en SP stemden tegen. De PvdA met name omdat de effectiviteit van de maatregel niet kan worden gegarandeerd, de SP omdat ze meer nadelige dan voordelige effecten ziet van de maatregel.

Persbericht Gemeente Capelle aan den IJssel

Waar ben je naar op zoek?