Door Karin Weemhoff op 20 maart 2019

Wie stelt de kaders vast voor de uitvoering van de WMO?

Het lijkt technisch geneuzel. De gemeenteraad die zich druk maakt om de bewoordingen in een verordening. Dat is het geenszins. Het college trekt een bevoegdheid naar zich toe die tot nu toe bij de raad lag.

Sinds het jaar 2015 geldt de WMO, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het doel van deze wet is inwoners te helpen zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen en deel kunnen nemen aan de maatschappij.

In de verordening WMO zijn de spelregels hiervoor aangegeven. Deze spelregels geeft de gemeenteraad mee aan het college over de uitvoering van de in de wet genoemde voorzieningen die we organiseren voor inwoners die dat nodig hebben.

In december 2018 stelde de Gemeenteraad die verordening vast met daarin een artikel waarin werd aangegeven dat er nog een handhavingsbeleidskader zou worden vastgesteld door de gemeenteraad. In dat kader zouden de de uitgangspunten voor de handhaving en de prioriteiten worden beschreven. Die gelden dan als kaders die worden meegegeven aan het college ten aanzien van de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WMO, waaronder de bestrijding van misbruik, oneigenlijk gebruik en niet-gebruik van deze wet.

Het college stelde in de raadsvergadering van 18 maart jl. voor om deze bevoegdheid van de raad over te nemen. Dat betekent dat het college haar eigen uitgangspunten voor handhaving en de prioriteiten daarbij vaststelt. Dat vindt de PvdA geen goede zaak.

De PvdA wil in de gemeenteraad praten over de uitgangspunten die we hanteren bij de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WMO en hoe we daarin prioriteiten stellen. Zodat we daarin ook transparant zijn voor inwoners van Capelle, dat het klip en klaar is op welke manier wordt gekeken naar een ondersteuningsbehoefte en welke criteria worden gehanteerd bij het al dan niet toekennen van een voorziening. En niet onbelangrijk: ook in de wet staat dat dit een verantwoordelijkheid is van de gemeenteraad.

Dat is de reden dat de PvdA tijdens de raadsvergadering op 18 maart een amendement heeft ingediend om het voorstel van het college aan te passen. Dat amendement werd gesteund door D66, GroenLinks, ChristenUnie, CDA en SP. Helaas haalde het amendement het niet bij de stemming door de tegenstemmen van Leefbaar Capelle, VVD en SGP.

Karin Weemhoff geeft aan: ‘Wij vinden het jammer dat ons wijzigingsvoorstel het niet heeft gehaald. Als PvdA hadden wij graag gezien dat we als voltallige raad onze verantwoordelijkheid zouden nemen om de criteria ten aanzien van rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WMO inzichtelijk te maken voor iedere inwoner van Capelle. Helaas is dat niet gelukt. Nu blijft het voor inwoners onduidelijk welke criteria we in Capelle toepassen hoe we omgaan met bestrijding van misbruik, oneigenlijk gebruik en niet-gebruik van WMO voorzieningen. Met andere woorden: uw gekozen volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad van Capelle hebben zich niet uitgesproken over de uitgangspunten die in Capelle worden gehanteerd bij het al dan niet toekennen van voorzieningen aan inwoners die behoefte hebben aan ondersteuning bij hun deelname aan de maatschappij.’

Karin Weemhoff

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Na opgegroeid te zijn in Nieuwerkerk aan den IJssel met daarna diverse omzwervingen woon ik sinds 1989 in de wijk Schollevaar. Ik werk als HR business partner in de ouderenzorg in Gouda. Naast mijn politieke hobby, die veel tijd vraagt, hou ik van theater, het filmhuis, doe aan

Meer over Karin Weemhoff

Waar ben je naar op zoek?