welzijn > vrijwilliger

Invoering “Welzijn Nieuwe Stijl” is te snel gegaan; veel vrijwilligers kwamen onder druk te staan. Gemeente moet meer in vrijwilligers investeren en hen actief ondersteunen. Knelpunten aanpakken. Mantelzorgers moeten actief worden ondersteund. Jaarlijks een vrijwilligersfeest of -dag voor alle Capelse vrijwilligers.

Het beleid dat de afgelopen vier jaar in Capelle is ingezet onder de noemer Welzijn Nieuwe Stijl is te snel gegaan, waardoor veel vrijwilligers onder grote druk zijn komen te staan of zelfs zijn afgehaakt.
Ook het einde van een organisatie als het Meldpunt ziet de PvdA als een groot verlies voor Capelle.

De PvdA wil dat de gemeente, meer dan nu het geval is, investeert in vrijwilligers en hen actief blijft ondersteunen.
Vrijwilligers vormen uiteindelijk de kurk waarop veel organisaties drijven en waardoor mensen kunnen (blijven) meedoen in de maatschappij.
Of het nu gaat om de chauffeurs van de Boodschappenplusbus, een mantelzorger, de taalcoach of de jeugdtrainer bij een voetbalvereniging, de gemeente verwacht veel van de vrijwilliger, maar heeft vaak niet voldoende oog voor de zware last die vrijwilligers op hun schouders krijgen.

Er wordt jaarlijks een Capelse vrijwilligersdag en/of vrijwilligersfeest georganiseerd als blijk van waardering voor alle Capelse vrijwilligers.

bron: verkiezingsprogramma PvdA Capelle ad IJssel 2014-18