Jongeren

Jongeren

Er is geen aparte paragraaf voor jongeren in ons verkiezingsprogramma, omdat alle thema’s ook belangrijk zijn voor jongeren.
Dat je kunt meedoen in de samenleving en kansen krijgt.
Dat in de stad de klimaatverandering zo goed mogelijk wordt opgevangen.
Dat je met goed openbaar vervoer naar je school en werk kunt komen.
Dat je in een veilige omgeving kunt wonen en een betaalbare woning kunt vinden.

Een aantal keuzes is specifiek belangrijk voor jongeren.

Onze keuzes voor jongeren

Kansen te bieden aan opgroeiende jeugd, hen mogelijkheden bieden om hun talenten te ontwikkelen. We investeren in opvoedingsondersteuning, goede scholen, sport- en cultuurdeelname.

Mogelijkheden te bieden aan intellectueel, cultureel en sportief toptalent.

Te zorgen voor gemakkelijk toegankelijke voorzieningen in de buurt voor iedereen om talent te ontwikkelen en laaggeletterdheid te bestrijden (wijk-/ en buurtcentra).

Kansen te bieden aan jeugd op de arbeidsmarkt: als je moeite hebt om een reguliere baan te vinden, helpen we je door het aanbieden van werkzaamheden en taken in het publiek belang. Hiermee verdien je een inkomen waar je van kan leven en meedoen in de samenleving. Het werkplein kijkt als uitvoerder van de participatiewet naar de mogelijkheden van mensen en gaat daarbij uit van vertrouwen. Uiteraard houden we ons aan de wet en onderbouwen we keuzes aan de hand van feiten.

Als er problemen zijn, zorgen we dat een persoon/gezin één persoon als aanspreekpunt heeft in de aanpak van die problemen, in plaats van dat iemand steeds nieuwe gezichten krijgt te zien en tegenstrijdige informatie en signalen krijgt. We willen niet dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Maken we goede afspraken met jeugdzorgaanbieders, doel en resultaat goed omschreven en afstemmen kosten/baten.  We evalueren de hulp- en dienstverlening en investeren in kwalitatief goede hulp.

Wij willen gratis openbaar vervoer voor mensen met een laag inkomen (tot 120% bijstandsnorm), ook voor hun kinderen van 12 jaar en ouder (zie ook hoofdstuk Mobiliteit).

Actief aanbieden van regelingen: sport- en cultuur fonds voor kinderen. De informatie brengen op plaatsen waar deze kinderen en hun ouders komen (scholen). We wijzen actief op het bestaan van Stichting Leergeld, via welk kanaal kinderen met ouders op het sociaal minimum onder andere nieuwe laptops en nieuwe fietsen kunnen krijgen.

Laagdrempelige toegang tot sport en cultuur in de wijken (gymtoestellen voor volwassenen in parken, muziekles in buurt, makkelijk maken om je in te schrijven bij sportverenigingen en culturele verenigingen). We bedoelen hiermee de fysieke beschikbaarheid van de voorzieningen. Daarnaast is de Rotterdampas beschikbaar voor Capellenaren met een laag inkomen.

Meer geld naar de bibliotheek, zodat er voldoende budget is voor een goede brede collectie.

We willen een bruisend stadshart, met een bioscoop en horeca rondom het stadsplein (uitvoering van de plannen voor de Koperwiek). Daarmee faciliteren we de laagdrempelige ontmoeting in onze stad.

Starters (jongeren en jonge gezinnen) uit onze gemeente kunnen geen betaalbare (sociale) huurwoning of koopwoning vinden en vertrekken of blijven daarom lang thuis wonen. In de huisvestingsverordening willen we daarom de voorrangsregels vastleggen voor het toewijzen van sociale en middeldure huur bij lokale binding.

We dragen zorg voor woonvoorzieningen voor jongeren, die ambulante begeleiding nodig hebben, zodat ook zij dichtbij hun ouders en in hun bekende omgeving kunnen blijven wonen.

We leggen meer fietspaden aan, zorgen voor veilige fietsroutes naar scholen en kiezen binnen wijken standaard voor 30 km per uur in plaats van 50 km per uur. Fietser en wandelaar zijn belangrijker dan auto en brommer. Voor een maximale snelheid van 30 km per uur moet de weginrichting aangepast worden. We willen verleiden in plaats van handhaven.