Kansen en veiligheid

Kansen en veiligheid

Kansen

De mensen die in Capelle leven, ondernemen en werken nemen wij als uitgangspunt voor het aanbod wat we binnen Capelle organiseren. Daarbij geven we aandacht aan alle aspecten van het leven: wonen, werken, (samen)leven en de kansen, problemen/uitdagingen die zich daarin voor kunnen doen. De hoogte van het inkomen en de buurt waar je woont, hebben verband met kansen bij het opgroeien. De kansen die iemand krijgt bij het opgroeien hebben effect op kansen in het volwassen leven (scholing, werk, ontstaan criminaliteit). Het opgroeien in armoede zorgt ervoor dat een kind substantieel minder kansen krijgt, dan kinderen die in een gezin opgroeien waar voldoende financiële armslag is. Door kansen te bieden aan jeugd en volwassenen voorkomen we dat mensen buiten worden gesloten of in de problemen komen. Problemen waar we aan moeten denken zijn: slechte kansen op de arbeidsmarkt, armoede, schulden, verslaving en criminaliteit.

Onze keuzes

We investeren vooral in het voorkomen van problemen en het versterken van mogelijkheden door:
Kansen te bieden aan opgroeiende jeugd, hen mogelijkheden bieden om hun talenten te ontwikkelen. We investeren in opvoedingsondersteuning, goede scholen, sport- en cultuurdeelname.

Mogelijkheden te bieden aan intellectueel, cultureel en sportief toptalent.

Te zorgen voor gemakkelijk toegankelijke voorzieningen in de buurt voor iedereen om talent te ontwikkelen en laaggeletterdheid te bestrijden (wijk-/ en buurtcentra).

Kansen te bieden aan jeugd en volwassenen op de arbeidsmarkt: als je moeite hebt om een reguliere baan te vinden, helpen we je door het aanbieden van werkzaamheden en taken in het publiek belang. Hiermee verdien je een inkomen waar je van kan leven en meedoen in de samenleving. Het werkplein kijkt als uitvoerder van de participatiewet naar de mogelijkheden van mensen en gaat daarbij uit van vertrouwen. Uiteraard houden we ons aan de wet en onderbouwen we keuzes aan de hand van feiten.

Mogelijkheden te bieden aan inwoners die tijdelijk of langdurig niet in staat zijn een eigen inkomen te verwerven: we bieden inkomensondersteuning aan en gaan daarbij uit van vertrouwen, natuurlijk wel onderbouwd door feiten.

Mensen die werken in basisbanen en beschutte werkplekken minstens het minimumloon te betalen. Loon naar werken.
Mensen die problemen hebben, hebben vaak meerdere problemen, bijvoorbeeld wat betreft de arbeidsmarkt, het krijgen van een geschikte woning, armoede en laaggeletterdheid. In deze situaties:

Bieden we actief ondersteuning aan, zo licht als kan, zo zwaar als nodig.

Vragen we wat je nodig hebt en zoeken we naar de vraag achter de vraag, zodat we het echte probleem oplossen en niet alleen de symptomen.

Zorgen we dat een persoon/gezin één persoon als aanspreekpunt heeft in de aanpak van de problemen, in plaats van dat iemand steeds nieuwe gezichten krijgt en tegenstrijdige informatie en signalen krijgt. We willen niet dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Maken we goede afspraken met jeugdzorgaanbieders, doel en resultaat goed omschreven en afstemmen kosten/baten. We evalueren de hulp- en dienstverlening en investeren in kwalitatief goede hulp.

Veiligheid

De veiligheid is het beste gebaat bij het voorkomen van problemen. We kunnen problemen voorkomen door kansen aan mensen te bieden en niet alleen op controleren en bestraffen in te zetten. Hierdoor is de kans veel kleiner dat mensen in de criminaliteit te belanden. Daarnaast zorgen we voor voldoende toezicht en handhaving voor als mensen toch strafbare feiten plegen.

Onze keuzes

Daar waar overlast en strafbare feiten plaatsvinden:

Grijpen we actief in bij overlast en bestrijden en bestraffen ongewenst gedrag door te handhaven (bijvoorbeeld burengerucht, verkeerslawaai).

Vinden we het belangrijk dat de nationaal georganiseerde politie ook lokaal actief, zichtbaar en aanspreekbaar blijft in de wijken en de buurten, zodat zij voldoende dicht bij de mensen staan.

Vinden we de rol van handhavers (boa’s) naast die van de politie belangrijk.

Ontwikkelen we een sluitende aanpak voor het probleem van verwarde personen.

Bieden we hulp en steun aan mensen die slachtoffer zijn van geweld of bedreiging.