Mobiliteit
Verkiezingsprogramma

Mobiliteit

Capelle aan den IJssel is een gemeente met een zeer hoge bevolkingsdichtheid (landelijk op plek 5). Voor de leefbaarheid van de stad, is het noodzakelijk te voorkomen dat de stad verder dichtslibt, en geluidsoverlast en uitstoot van verkeer te beperken. Hoe meer woningen gebouwd worden, hoe meer verplaatsingen van mensen er zijn. Capellenaren volgen onderwijs en werken binnen en buiten de stad. Bij het uitvoeren van plannen voor woningbouw, bedrijventerreinen en recreatiegebieden is het van belang om rekening houden hoe mensen zich tussen wijken en van en naar de stad verplaatsen.

Om te voorkomen dat er steeds meer autoverkeer is (en elektrische auto’s zorgen in principe niet voor minder verkeersbewegingen), vindt de PvdA Capelle dat er meer geïnvesteerd moet worden in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en mogelijkheden om te wandelen, zodat mensen gestimuleerd worden om de auto te laten staan.

 

Onze keuzes

Goede verbindingen met het OV tussen de wijken en naar Station Alexander, Station Schollevaar en Capelsebrug. Het IJsselland moet goed bereikbaar blijven met het OV.

Goede verbindingen voor fietsers tussen de wijken en naar vervoersknooppunten, zoals Station Alexander, Station Schollevaar en Capelsebrug.

Om het fietsen gemakkelijker te maken, willen wij de bewegwijzering op fietspaden verbeteren.

Er moet onderzoek gedaan worden of de tijdswinst fietssnelweg van de Algerabrug naar Capelsebrug wel opweegt tegen de overlast in de wijk ’s Gravenland.

We stimuleren het gebruik van de fiets door ontbrekende fietsschakels in te vullen. We zorgen dat ontbrekende kleine stukjes fietspad aangelegd worden, zodat er een doorgaande fietsroute is.

Wij onderzoeken hoe we Schollevaar met andere wijken kunnen verbinden door fietsroutes die niet door het bos lopen. Met name ’s avonds voelen veel mensen zich niet prettig bij een route door het bos. Als een andere route niet lukt, dan moet de sociale veiligheid op de fietsroutes verbeterd worden. Te denken valt aan verlichting met sensoren die aanspringt als je komt aanfietsen.

Wij willen gratis openbaar vervoer voor mensen met een laag inkomen (tot 120% bijstandsnorm), ook voor hun kinderen van 12 jaar en ouder (zie ook hoofdstuk Armoede en Schulden).

We leggen meer fietspaden aan, zorgen voor veilige fietsroutes naar scholen en kiezen binnen wijken standaard voor 30 km per uur in plaats van 50 km per uur. Fietser en wandelaar zijn belangrijker dan auto en brommer. Voor een maximale snelheid van 30 km per uur moet de weginrichting aangepast worden. We willen verleiden in plaats van handhaven.

Ook op de randwegen (Abram van Rijckevorselweg, Algeraweg) nemen we maatregelen om de snelheid terug te dringen naar 50 km/u. Deze (al bestaande) maximum snelheid wordt dikwijls overschreden en zorgt voor geluidsoverlast en uitstoot van o.a. fijnstof.

Wij handhaven de huidige parkeernorm. Het huidige gemeentelijke beleid stuurt dikwijls aan op een verlaging van de parkeernorm. Dit zorgt voor grote overlast in wijken, als er geen goed alternatief qua vervoer tegenover staat. We zijn tegen de verlaging van de parkeernorm, zolang er geen goede alternatieve vervoersmiddelen zijn. Bij nieuwbouwplannen moet mobiliteit geïntegreerd worden, anders slipt Capelle dicht met auto’s.

Deel dit