Ouderen

Ouderen

Er is geen aparte paragraaf voor  in ons verkiezingsprogramma, omdat alle thema’s ook in het belang zijn van ouderen.
Dat ouderen kunnen meedoen in de samenleving.
Dat er een betaalbare, geschikte, klimaatbestendige woningen zijn in een veilige omgeving, met openbaar groen niet te ver weg.
Dat er goed openbaar vervoer is en dat ouderen – net als anderen – ook kansen krijgen.

Een aantal keuzes is specifiek belangrijk voor ouderen.

Onze keuzes voor ouderen

Kansen te bieden aan jeugd en volwassenen op de arbeidsmarkt: als je moeite hebt om een reguliere baan te vinden, helpen we je door het aanbieden van werkzaamheden en taken in het publiek belang. Hiermee verdien je een inkomen waar je van kan leven en meedoen in de samenleving. Het werkplein kijkt als uitvoerder van de participatiewet naar de mogelijkheden van mensen en gaat daarbij uit van vertrouwen. Uiteraard houden we ons aan de wet en onderbouwen we keuzes aan de hand van feiten.

Grijpen we actief in bij overlast en bestrijden en bestraffen ongewenst gedrag door te handhaven (bijvoorbeeld burengerucht, verkeerslawaai).

De inwoner in een situatie van armoede centraal te stellen: wat heeft deze persoon nodig aan hulp om uit de situatie van armoede te komen?

We zijn duidelijk over regelingen en procedures zodat iedereen weet waar hij aan toe is. We helpen bij het begrijpen van formulieren en regels. Dit alles in begrijpelijke taal, niveau B1. De gemeente en haar uitvoerende instanties zijn niet alleen digitaal toegankelijk, maar ook via de telefoon, of per post.

We  maken hergebruik van hulpmiddelen zoals fietsen, laptops enz. voor volwassenen mogelijk (zie ook hoofdstuk Leefbaarheid en Groen).

Laagdrempelige toegang tot sport en cultuur in de wijken (gymtoestellen voor volwassenen in parken, muziekles in buurt, makkelijk maken om je in te schrijven bij sportverenigingen en culturele verenigingen). We bedoelen hiermee de fysieke beschikbaarheid van de voorzieningen. Daarnaast is de Rotterdampas beschikbaar voor Capellenaren met een laag inkomen.

Laagdrempelige toegang tot sport, betekent ook laagdrempelige toegang tot aangepaste sport. Aangepaste sport is voor mensen met een beperking vaak de enige manier om te bewegen. Zij hebben een goed toegankelijk aanbod en soms ook speciaal vervoer nodig om te kunnen deelnemen.

Meer geld naar de bibliotheek, zodat er voldoende budget is voor een goede brede collectie.

Er komen naast de Gemeentewerf meer punten waar burgers hun groter elektronisch en chemisch afval in kunnen leveren. De gang naar de Gemeentewerf is lastig voor mensen die minder mobiel zijn.

Om de doorstroom van een- en tweepersoonshuishoudens uit eengezinshuurwoningen te bevorderen, krijgt deze groep een stimuleringssubsidie als zij verhuizen naar een kleinere woning. Op die manier geven we een eenmalige tegemoetkoming om een hogere huurprijs te compenseren. Ouderen moet een aantrekkelijke alternatief geboden worden, zoals vormen van gezamenlijk wonen met voldoende eigen ruimten. De verhuizing moet gaan van groot naar beter. Met een woonmakelaar kunnen afspraken gemaakt worden over de huurprijzen.

We willen dat nieuwe woningen zoveel mogelijk geschikt, dan wel aanpasbaar zijn voor mensen met fysieke beperkingen. Dit is niet alleen belangrijk omdat iedereen een geschikte woning moet kunnen vinden, maar ook vanwege de toenemende vergrijzing.

Wij handhaven de huidige parkeernorm. Het huidige gemeentelijke beleid stuurt dikwijls aan op een verlaging van de parkeernorm. Dit zorgt voor grote overlast in wijken, als er geen goed alternatief qua vervoer tegenover staat. We zijn tegen de verlaging van de parkeernorm, zolang er geen goede alternatieve vervoersmiddelen zijn. Bij nieuwbouwplannen moet mobiliteit geïntegreerd worden, anders slipt Capelle dicht met auto’s.