Wonen

Wonen

Er is sprake van een ongekend ernstige wooncrisis. Voor starters is het nagenoeg onmogelijk om een fatsoenlijke en betaalbare woning te vinden. Ook loopt de wachttijd voor een betaalbare huurwoning steeds verder op.

Onze idealen van een dak boven je hoofd, genoeg ruimte om in te leven en betaalbare woonlasten zijn daardoor voor lang niet iedereen haalbaar. Maar bouwen, bouwen, bouwen is voor Capelle aan den IJssel niet de oplossing, aangezien er in onze gemeente nauwelijks ruimte is om te bouwen. Meer bouwen, betekent in onze gemeente automatisch consequenties voor de hoeveelheid groen (minder) en/of de hoeveelheid verkeer (meer). De PvdA Capelle vindt hoogbouw van meer dan 10 woonlagen daarom niet een vanzelfsprekende oplossing voor de woningnood, zeker als dat gepaard gaat met de bouw van woningen die onbetaalbaar zijn voor starters, zorgpersoneel, onderwijzend personeel en politieagenten. Ons uitgangspunt is dat we problemen willen oplossen, in plaats van nieuwe problemen te creëren.

Hoe maken wij de woningmarkt toegankelijk voor iedereen?

Onze keuzes

In onze woonvisie leggen we vast dat er bij nieuwbouwprojecten tenminste 30% sociale huurwoningen en 30% middeldure woningen (huur en koop) worden gebouwd.

We stellen bij alle woningbouwlocaties in onze gemeente een realisatieplicht van drie jaar in. Projectontwikkelaars worden zo gedwongen om binnen afzienbare tijd woningen te realiseren. Daarmee bestrijden we het woningtekort en zorgen we voor een aantrekkelijke woonomgeving.

We leggen in de prestatieafspraken met woningcorporaties vast hoeveel sociale huurwoningen er de komende jaren gebouwd gaan worden én hoeveel er maximaal verkocht mogen worden. Hiermee voorkomen we dat er meer sociale huurwoningen verkocht worden dan er gebouwd worden.

Om de doorstroom van een- en tweepersoonshuishoudens uit eengezinshuurwoningen te bevorderen, krijgt deze groep een stimuleringssubsidie als zij verhuizen naar een kleinere woning. Op die manier geven we een eenmalige tegemoetkoming om een hogere huurprijs te compenseren. Ouderen moet een aantrekkelijke alternatief geboden worden, zoals vormen van gezamenlijk wonen met voldoende eigen ruimten. De verhuizing moet gaan van groot naar beter. Met een woonmakelaar kunnen afspraken gemaakt worden over de huurprijzen.

Projectontwikkelaars die sociale huurwoningen bouwen, moeten deze woningen tenminste 25 jaar voor de sociale huur beschikbaar laten zijn.

Starters (jongeren en jonge gezinnen) uit onze gemeente kunnen geen betaalbare (sociale) huurwoning of koopwoning vinden en vertrekken of blijven daarom lang thuis wonen. In de huisvestingsverordening willen we daarom de voorrangsregels vastleggen voor het toewijzen van sociale en middeldure huur bij lokale binding.

Om speculatie met woningen te voorkomen voeren we bij nieuwbouwwoningen in onze gemeente een zelfbewoningsplicht van drie jaar in. Hiermee voorkomen we dat koopwoningen worden verhuurd of worden doorverkocht voor de maximale winst. Dit principe passen we ook toe bij woningen die door een woningcorporatie zijn verkocht.

We willen leegstand voorkomen. Leegstaande bedrijfspanden hebben een aantrekkingskracht op verkeerde investeerders. Het transformeren van deze panden naar woningen is een oplossing.

We willen dat nieuwe woningen zoveel mogelijk geschikt, dan wel aanpasbaar zijn voor mensen met fysieke beperkingen. Dit is niet alleen belangrijk omdat iedereen een geschikte woning moet kunnen vinden, maar ook vanwege de toenemende vergrijzing.

We willen dat ontwikkelaars meebetalen aan de inrichting van de openbare ruimte (wijkvoorzieningen en openbaar groen). Wil een ontwikkelaar dat niet, dan kan hij niet bouwen in onze gemeente.

Aangezien Capelle in feite is volgebouwd, willen we dat aan elke nieuwbouwproject een representatief verkeerskundig onderzoek voorafgaat.

Hoe zorgen wij voor woningen voor kwetsbaren?

Kwetsbare mensen zijn mensen die extra ondersteuning nodig hebben bij het op de rit krijgen en houden van hun leven. Te denken valt aan mensen met psychiatrische problemen of mensen met een lichte verstandelijke beperking.

Onze keuzes

Maatschappelijke opvang voor kwetsbare mensen regelen we door heel de gemeente, zodat dit niet alleen in de meest kwetsbare wijken gebeurt.

We dragen zorg voor woonvoorzieningen voor jongeren, die ambulante begeleiding nodig hebben, zodat ook zij dichtbij hun ouders en in hun bekende omgeving kunnen blijven wonen.

Hoe zorgen wij voor klimaatvriendelijke wijken?

Onze keuzes

Bij nieuwbouwprojecten is er altijd een plan voor groen en bomen.

Om Capelle klimaatbestendiger te maken, stimuleren we de vergroening van de tuinen, bijvoorbeeld door mee te doen aan het NK-tegelwippen.

De gemeente geeft het goede voorbeeld bij het klimaatbestendiger maken van Capelle en houdt  bij wegen- en woningbouwprojecten rekening met de klimaatverandering, zoals dat is gedaan bij de Waterweg op het Vuykterrein.

We willen het groen in de gemeente (zoals het Schollebos) zo weinig mogelijk aantasten en zijn daarom kritisch op ontwikkelingen (bouwen, extra recreatievoorzieningen, enz.) in het groen.