Betaalbaar OV en elektrische fietsen voor lagere inkomens

24 maart 2021

Op 22 maart jl. stond het programma mobiliteit op de raadsagenda. De PvdA heeft allereerst haar zorgen uitgesproken over het fietsen in Capelle. De fietsbereidheid is lager dan gewenst, terwijl de PvdA Capelle voor korte afstanden fietsen juist als belangrijkste vervoersmiddel ziet. De partij wil dat er meer ingezet wordt op bredere fietspaden, zodat men elkaar goed kan passeren en op fietsnietjes om de fietsen veilig te kunnen vastzetten.

Vervolgens heeft de PvdA Capelle, samen met GroenLinks, een motie ingediend om te onderzoeken hoe duurzame vervoersmiddelen (OV, elektrische fiets of deelauto) voor mensen met een lager inkomen betaalbaar gemaakt kunnen worden. Als deze groep inwoners duurzame vervoersmiddelen kan gebruiken draagt dat bij aan de afname van CO2 uitstoot. Bovendien krijgen mensen met een laag inkomen zo meer mogelijkheden om mee te doen in Capelle, omdat zij zich betaalbaar kunnen verplaatsen.

Helaas haalde de motie het niet. Leefbaar Capelle, VVD, D66 en CDA stemden tegen en daarmee was er geen meerderheid voor het gevraagde onderzoek.

Lees hier de gehele motie: 2021 Verworpen – Motie Betaalbaarheid duurzame mobiliteit