Wel of geen gemeentelijke financiële bijdrage bij humanitaire rampen?

Door Wendy Tieman op 30 maart 2024

Hulp bij humanitaire rampen is heel hard nodig. Het leed bij zo’n ramp is zo verschrikkelijk dat je wilt helpen. De PvdA fractie was daarom ook voorstander van de gemeentelijke financiële bijdrage bij de aardbeving in Turkije en Syrië. Ook bij de motie van een half jaar geleden, hulp voor Marokko en Libië, stemde de PvdA Capelle voor. De PvdA wilde geen verschil maken in leed van de ene of de andere ramp. Daarbij werd direct ook al aangegeven dat er een dringend behoefte was om de fundamentele discussie te voeren hoe we hiermee omgaan als gemeente. Zonder dat er sprake is van een actuele ramp. Die discussie vond op maandag 25 maart jl. in de raadsvergadering plaats.

Fractievoorzitter Wendy Tieman lichtte het standpunt van de PvdA toe: “Alles overwegend is de PvdA fractie van mening dat we geen financiële hulp meer moeten geven bij humanitaire
rampen. Die taak is allereerst weggelegd voor de landelijke overheid en particulieren. Als je geld geeft, moet je gul geven. Geen willekeur. Geen verschil maken in leed. Geen potje-is-op-mentaliteit als er zich een tweede ramp in een kalenderjaar voordoet. En dat gul geven kunnen we nu als gemeente niet waarmaken. De gemeentelijke financiën staan onder druk. Er zal de komende jaren een toename zijn van natuurrampen door klimaatverandering. Daar kunnen we niet elke keer de gemeentelijke financiën voor aanspreken.”

Daarbij benadrukte zij dat wat de PvdA wel graag wil, is dat we Capellenaren die geraakt worden door een humanitaire ramp, steun bieden. Als een ramp enorme impact heeft op een
Capelse gemeenschap, dan wil de PvdA dat wij als gemeente er zijn om mensen te steunen, bijvoorbeeld door het faciliteren van samenkomst. Of door het ondersteunen van een
inzamelingsactie via gemeentelijke communicatiemiddelen. Geen materiële, maar immateriële hulp. De wethouder gaf aan zeker mogelijkheden te zien voor deze vorm van
steun.

Een meerderheid van de gemeenteraad besloot uiteindelijk om als gemeente geen stortingen op giro 555 meer te doen op eigen initiatief (de 1 euro per inwoner), maar om wel inzamelingsacties van Capellenaren te verdubbelen (tot een maximum van 6500 euro per actie).

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman