In Memoriam Anneke Boerkamp-Splinter (1945– 2024)

25 april 2024

Maandag 22 april jl. overleed Anneke Boerkamp. Zij was al enige tijd ziek. Anneke was een zeer actieve PvdA’er die in allerlei functies actief is geweest voor de partij. Zo was zij raadslid, wethouder, afdelingsvoorzitter en voorzitter van het ombudsteam in Capelle aan den IJssel.

Anneke groeide op in Bovenkerk. Nadat Anneke zich samen met haar man Ruud in Capelle aan den IJssel vestigde, werd ze al snel actief, zowel in de stad als voor de PvdA. Als vrijwilliger deed ze de financiële administratie van een aantal maatschappelijke instellingen, zoals bijv. peuterspeelgroepen. Ook was ze actief als bij de Hockey Club Capelle (HCC). Zij werd vanwege haar grote inzet gedurende lange tijd door het bestuur zelfs uiteindelijk tot ‘lid van verdienste’ benoemd.

Bij de PvdA begon ze bij het Rooie Vrouwen netwerk. Ze zette zich hier o.a. in voor kortere werkdagen en ATV dagen. Daarna werd ze lid van het dagelijks bestuur van de PvdA Capelle en richtte zich op Onderwijs, Vorming en Emancipatie. In 1982 werd zij gekozen als raadslid.

Bij de vorming van het college in haar tweede periode (1986) was ze reserve kandidaat als wethouder. Veel sneller dan verwacht werd ze daadwerkelijk wethouder. Collega Wim Beindorff moest al na een maand zijn wethouderschap neerleggen vanwege gezondheidsproblemen. Anneke volgde hem op en werd op 9 juni 1986 geïnstalleerd. Ze was er trots op dat met haar installatie het Capelse college uit de helft vrouwelijke wethouders bestond, een unicum in die tijd. In het Vrije Volk van 11 juni 1986 zei ze hierover: “Goed hè? Het is iets unieks, hoewel het eigenlijk normaal zou moeten zijn.” Haar portefeuilles werden Volksgezondheid, Sociale Zaken, Werkvoorziening, Automatisering en Openbare Werken. Ze bleef twee periodes wethouder; tot en met 1994.

Na haar wethouderschap ging ze bij de Bestuursdienst Rotterdam aan de slag, waar ze zich wederom met financiën bezig hield. Ze zou hier tot aan haar pensioen blijven werken. Ook in Capelle bleef ze actief. In 1995 werd haar door de toenmalige burgemeester Jan Verbree gevraagd om het 50 jaar bevrijdingsfeest in Capelle te organiseren. Met groot succes. Zelden was er in Capelle zo’n geslaagd stadsfeest, aldus aanwezigen.

Ook na haar politieke carrière bij de PvdA bleef ze betrokken bij de partij. Zo was ze tussen 2003 en 2005 afdelingsvoorzitter en richtte ze in 2015 samen met een aantal andere partijgenoten het lokale ombudsteam op. Tot en met 2020 was ze hier voorzitter van. Ze bleef zich dus inzetten voor Capellenaren en hielp hen waar mogelijk. In dezelfde periode was ze ook een van de medeoprichters van de Onafhankelijke Seniorenvereniging Capelle en hielp ze mensen om de belastingaangifte te doen.

Anneke was een zelfstandige en gedreven vrouw met een grote maatschappelijke betrokkenheid, die ze haar hele leven lang concreet inhoud gaf. Ze zal worden herinnerd als een sympathieke en openhartige vrouw met de nodige humor.