Bouwplan Oeverrijk opnieuw tegen licht houden

8 oktober 2021

In november 2017 werd in de raadsvergadering besloten of er op Oeverrijk – het gebied tussen de ‘s-Gravenweg, Kanaalweg en Bermweg – woningen zullen komen. Als het aan de PvdA Capelle had gelegen, dan zou het gebied groen blijven. Capelle is volgebouwd. We moeten in Capelle de groene gebieden, zoals dit stuk slagenlandschap, beschermen en zorgen dat zoveel mogelijk Capellenaren ervan kunnen genieten.

Ons pleidooi was in 2017 als volgt: Als we het willen als gemeenteraad, dan kunnen we dit gebied groen houden. We kunnen dat gewoon besluiten. We kunnen het ook betalen. Sterker nog wij hebben zelfs drie manieren bedacht om het groen houden te bekostigen. De PvdA omarmt daarbij het plan van een polderpark dat door buurtbewoners is ontwikkeld. Op die manier kan het gebied, dat nu verscholen ligt tussen bebouwing, toegankelijk gemaakt worden voor alle Capellenaren. Uiteindelijk is de keuze heel simpel of je kiest ervoor om in dit gebied woningen te bouwen voor een aantal rijken of je kiest ervoor om alle Capellenaren ervan te laten genieten.

Helaas besloten de fracties van Leefbaar Capelle, VVD en D66 toen wel tot bouwen op Oeverrijk. Tot op dit moment – 2021 inmiddels –  is het echter nog niet zover gekomen. Door herprioritering is het project naar achteren geschoven. Aangezien de zorgen rondom het bouwrijp maken van deze grond nog steeds aanwezig zijn en verschillende fracties nog steeds niet willen inleveren op groen, dienden de SGP, SP, GroenLinks, PvdA en ChristenUnie onlangs een motie in om de wenselijkheid van het bouwen op Oeverrijk opnieuw te bekijken.

Tijdens de raadsvergadering van 13 juli 2021 staakten de stemmen. Zestien raadsleden (van Leefbaar Capelle en VVD) stemden tegen en zestien raadsleden (van alle andere partijen) stemden voor. Eén raadslid van Leefbaar Capelle was afwezig. De motie werd daarom aangehouden tot de raadsvergadering van 27 september 2021 waarbij er opnieuw werd gestemd. De raad was nu weer compleet. De partijen stemden allen op dezelfde wijze. Dat betekende nu dus helaas dat er 17 tegenstemmen waren en daarmee werd de motie verworpen.

Lees hier de gehele motie: 07_01 – Motie herijking ontwikkeling Oeverrijk – aangehouden