De Capelse Buitenruimte

Door Wendy Tieman op 20 juni 2023

Woensdagavond 14 juni jl. werd het Programma Buitenruimte besproken in de commissie Stadsontwikkeling en -beheer. In dit programma is de ruimtelijke koers voor de komende jaren
vastgelegd. De PvdA is blij met deze koers, die in de lijn ligt met wat de PvdA Capelle belangrijk vindt. Veel punten uit het verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord komen hierin aan bod: klimaatadaptatie (aanpassen aan klimaatverandering), tegengaan hittestress (warmte in de stad door verstening), vergroten biodiversiteit (meer verschillende soorten planten en dieren), ecologisch maaien (maaien op natuurvriendelijke wijze), meer ruimte voor fiets en voetganger, 30 km wegen, etc. Ook een aantal concrete ideeën, zoals Tiny Forests – dichtbegroeide kleine bosjes – en meer bankjes, zijn in de plannen zijn opgenomen. Daarnaast is de PvdA blij met de werkwijze, waarin ook vooral met elkaar – in gemeenschappen – verder gewerkt gaat worden.

De PvdA Capelle was ook vol lof over de manier waarop het programma is opgesteld.
Fractievoorzitter Wendy Tieman: ‘Het is een enorme inspanning geweest om dit plan samen met de gehele stad vorm te geven. Ook als raad zijn we daar nauw bij betrokken in de raadswerkgroep. Met de werkateliers, wijktours en wijkcafé’s is ontzettend veel informatie opgehaald in de wijken en dat is
vervolgens overzichtelijk verwerkt. Dat is een groot compliment waard.’

De PvdA fractie wilde van de wethouder nog graag weten of hij bereid was om te verkennen of Capelle aan den IJssel zich ook kan aansluiten bij Groene Cirkels. Dat is een samenwerkingsverband waarin verschillende organisaties, zoals overheden, kennisinstituten en bedrijven, samenwerken aan groene doelen. Er kan op die manier van elkaar geleerd worden. Een van de groene cirkels die interessant zou kunnen zijn, is de Groene Gezonde Stad. De wethouder zegde toe dat ze daar goed naar zullen kijken en op terug zullen komen.

In de raadsvergadering van 3 juli as. zal het Programma Buitenruimte vastgesteld worden door de gemeenteraad.

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman