Door op 9 juli 2015

De eindfase van een fantastisch jaar!

U zult het misschien niet weten, maar de PvdA Capelle heeft de afgelopen week toch stiekem wat resultaten of punten onder de Capelse aandacht gebracht. Uiteenlopende punten, ieder punt los van elkaar maar wel even belangrijk.

Sporthal Schenkel of Unilocatie…?

Sporthal Schenkel is een van de grootse onderwerpen in de afgelopen paar politieke maanden. De PvdA Capelle heeft zich hier dan ook enorm hard voor ingezet. Er zijn verschillende gesprekken geweest met de sportverenigingen KCC en ACZ. Maar ook met ambtenaren en de andere politieke partijen is er druk gesproken over de oude sporthal schenkel en de nieuwe unielocatie Sporthal en Zwembad Alkenlaan.
De PvdA Capelle heeft hier vragen over gesteld en hoopte dat het college de oppositie tegemoet zou komen. Dat het college zou luisteren naar hun topsportverenigingen en zou luisteren naar de wereld buiten het huis. Helaas, de locatie en het bedrag stonden voor 15 miljoen gewoon in de voorjaarsnota en worden geacht in één keer gevoteerd te worden. Met het risico dat topsport vermoord wordt in Capelle.

Namens onze partij heb ik bij de raadsbrede commissie de volgende tekst gesproken:

“Onlangs zat ik samen met Raymond op de bank. En wat schetst mijn verbeelding, ik wil een nieuwe auto. We hebben al een mooie grote auto, maar ondanks dat wil ik wat nieuws. Een nieuwe auto is handig voor extra dingen en ik wil eigenlijk gewoon een Smart. Een Smart is klein, flexibel en functioneel. Dat er vervolgens niet beter gewerkt kan worden maakt niet uit. Ik vertel dit aan Raymond, vertel hem dat ik het bedrag wil en krijg, meer niet.

Voorzitter, als dit verhaal echt zo zou zijn gegaan kan ik u vertellen dat ik het nieuws wel gehaald had, maar mijn komende bruiloft niet. Echter is mijn verhaal wel te vergelijken met wat dit college naar de raad toe doet. Voor de unilocatie zwembad/sporthal Alkenlaan is in de voorjaarsnota 12 miljoen opgenomen aan bouwkosten en 2,5 miljoen aan bouwklaar maken van de grond. Die unilocatie is de Smart waar ik het over had en de huidige auto de sporthal Schenkel, die na een uitvoerige onderhoudsbeurt prima nog vele jaren mee kan. De raad en het college zijn samen verloofd of misschien zelfs ergens ook wel getrouwd, in ieder geval kunnen we zeggen dat ze een relatie hebben met elkaar. Het zal u daarom niet verbazen dat de PvdA nogal verbaasd was dat nu 15 miljoen gereserveerd moet worden, zonder dat het in de commissie of in de raad ooit besproken is. Niet over wat er gaat gebeuren en niet over wat er gaat komen. Wat ongeveer gaat gebeuren is besproken, maar de echte plannen zijn nooit gepresenteerd. Een beetje overleg hierover zou handig zijn: wat is de visie, welke plannen van onder andere ACZ en KCC zijn hierin meegenomen? De PvdA wil nu weten of het mogelijk is het geld tot de najaarsnota vast te zetten en nog niet direct voor de locatie aan te wenden, zodat er eerst over gesproken kan worden en de raad daarover een uitspraak kan doen. De definitieve plannen zijn al gemaakt, heb ik onlangs begrepen dat ook KCC of ACZ verschillende keren een inbreng hebben gehad, maar wat is daarvan uiteindelijk in het plan ingevoerd en wat gebeurt er met sporthal Schenkel?”

De reactie van het college is dat het allemaal wel meevalt, er een thema-avond komt en dat het een collegebevoegdheid is. Niet meer en niet minder. Echter is dit voor ons niet genoeg. Een thema-avond is leuk en goed, maar lang niet zo belangrijk als een commissievergadering waarin de plannen echt besproken kunnen worden en het plan van eisen nog eens onder de loep genomen kunnen worden. Daarom heeft de PvdA met de oppositie een motie geschreven die bij de raadsbehandeling ingediend zal worden. Wordt vervolgd.

Algerasteiger

Algerahaven BV. is niet meer. In de commissie waarin het nieuwe bestemmingsplan Middelwatering besproken werd, was de Algerahaven al snel omgetoverd tot de Algerasteiger. Want dat is eigenlijk precies wat het is; een haven is het niet te noemen, een lastige kwestie wel.

Het is een mooi feit dat ondernemers weer terug komen in Capelle aan den IJssel met zulke ideeën. Echter, is deze locatie wel de goede plek en waarom hebben de omwonenden zoveel protesten? Opvallend is dat na jaren van procedure de aanhouder wint, in die zin dat de rechter bepaald heeft dat de steiger er MOET komen. Procedureel gezien ziet het recht geen reden om deze haven tegen te houden en dus komt hij er.

De PvdA heeft echter wel haar zorgen geuit, in de vorm van vragen, over het feit dat de bewoners zich niet gehoord voelen. Ook tijdens gesprekken met omwonenden komt dit steeds terug. Het college heeft mooie plannen, maar luistert niet meer. Ook hier zijn we samen met de oppositie opgetrokken. Hoe kan het toch zo zijn dat ook hier de bewoner zich niet gehoord voelt?

Na de vragen van zowel de SGP als de PvdA heeft de wethouder toegezegd nogmaals om tafel te gaan zitten met de bewoners. Het is niet direct een grote winst, maar het is al een eerste stap. Ik denk dat we als oppositie ook blij mogen zijn met die eerste stap. Laat anderen maar rennen, dan struikel je ook eerder tenslotte. Aan de bewoners en het college hebben we beloofd dit goed in de gaten te houden, zodat we over een periode de balans kunnen opmaken en kunnen kijken of de gemeente ook echt weer luistert naar haar raad en haar inwoners.

De Vijverhof.

Na een periode ons gefocust te hebben op het Capelse jongerenbeleid gebeurde er opeens iets met een compleet andere doelgroep. De ouderen in de vijverhof werden getroffen door een storm. De storm bleek zo erg dat er gevelplaten van de muur af kwamen en naar beneden vielen. Niet alleen schrikken voor de bewoners en omwonenden, schrikken voor iedereen die hart heeft voor onze ouderen, het Capelse centrum en dit mooie en vrij nieuwe gebouw.

Opvallend en echt heel vervelend werd het toen onze leden ons benaderden met de meest vervelende situatie. Wat bleek? De gevelplaten waren verkeerd gemonteerd en moesten allemaal, stuk voor stuk, opnieuw geplaatst worden. Ik kan vanuit mijn eigen positie spreken dat ik dit een drama vind. Alle platen stuk voor stuk opnieuw plaatsen en ondertussen ook nog eens een huurverhoging in de brievenbus krijgen. Dit is geen sociaal beleid, dit is asociaal beleid.

Op een informatiebijeenkomst waar ik aanwezig was, werd het allemaal nog maar eens vies duidelijk wat voor problemen zich hier afspeelden. Door de onoplettendheid van de aannemer en projectleider waren verkeerde materialen gebruikt bij de bouw. Gedurende 6 maanden moest het gehele gebouw opnieuw onder handen genomen worden met extreme geluidsoverlast tot gevolg. Echter, hoe erg wilde ze niet zeggen en onderzoeken, want “er kan geen waarde aan cijfers gehangen worden, hoe erg het ook is” beweerde men.

Wij van de PvdA zijn van mening dat je niet kan verwachten dat je bewoners in een maandenlange nachtmerrie plaatst en vervolgens ook huurverhoging geeft. Maar ook het feit dat er niet gekeken wordt naar extra opvang valt te betreuren. Demente ouderen weten dadelijk niet wat hen overkomt als ze constant de overlast ervaren en nergens anders heen kunnen.

De gemeente (lees het college) wuift alle verantwoordelijkheid naar de Vijverhof, die weer op zijn beurt weer wijst naar die projectontwikkelaar die vervolgens in paniek niks zegt. Dit is een voorbeeld van asociaal beleid, dit is niet hoe wij voor onze ouderen zouden moeten zorgen. De vragen zijn beantwoord en er wordt overal naar gewezen. Het is pijnlijk, ook voor ons, om iets te constateren en er vervolgens niets aan te kunnen doen. De PvdA kan dus helaas op dit moment niets doen, maar volgt alles waakzaam en in de luwte, klaar om bij te springen als het nodig is.

Maar…!

Wat een eindsprint na een topjaar. Als nieuwe fractie hebben we enorm veel geleerd en zijn we gegroeid. We hebben een nieuwe fractie en een nieuw bestuur. We hebben een commissievoorzitter, fractievoorzitter waterschappen, provinciaal bestuurslid, we nemen deel in grote discussies en zijn overal. We hebben langzaam een vorm gevonden die werkt en nu wordt het tijd om het in de praktijk te brengen. Ik ben zo enorm trots om van deze fractie en deze afdeling deel uit te maken.

Capelle, let op; de PvdA Capelle is er, blijft er en u hoort van ons!

Mats Bergman