De laatste raadsvergadering van 2022

23 december 2022

De laatste raadsvergadering van 2022

Afgelopen maandag, op 19 december 2022, vond de laatste raadsvergadering van dit jaar plaats. Naast de najaarsnota (waarover u dit bericht kunt lezen), stonden er nog een drietal andere onderwerpen op de agenda. Een korte samenvatting.

Zo werd het bespreekstuk Aanpak en bestedingsvoorstel ondersteunen financiële bestaanszekerheid 2022 en eerste helft 2023 raadsbreed aangenomen. Hiermee wordt ondersteuning geboden op gemeentelijk niveau in aanvulling op maatregelen vanuit het Rijk. Het gaat daarbij om een grote diversiteit van verschillende maatregelen, bijvoorbeeld: gezonde snacks op scholen, boodschappenbonnen, soep uitdelen in de wijk en Capellenaren informeren over alle bestaande regelingen. Karin Weemhoff, raadslid van de PvdA memoreerde hierbij dat de problematiek van Capellenaren en Capelse organisaties raadsbreed gevoeld wordt.

Ook de Verordening kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen 2023 lag voor ter besluitvorming. Deze regeling maakt het mogelijk voor Capellenaren met een laag inkomen om in aanmerking te komen voor kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen terwijl ze een klein buffer aan spaargeld hebben. De vraag die in de raadsvergadering nog voorlag, was of de regeling per 2023 moest ingaan of nog met terugwerkende kracht voor 2022 moest worden vastgesteld. Er was door het college aangegeven dat het met terugwerkende kracht laten ingaan op problemen stuitte qua personele krapte voor de uitvoering en rechtsongelijkheid voor de Capellenaren. Na een levendige discussie en antwoorden van de wethouder waaruit bleek dat de problemen qua personeel en rechtsongelijkheid grotendeels op te lossen waren, ging de PvdA mee in het voorstel van GroenLinks en het CDA om de regeling met terugwerkende kracht in 2022 te laten ingaan. Helaas besliste de meerderheid van de raad anders. Leefbaar Capelle, VVD en SGP stemden tegen en daarmee werd het voorstel verworpen. Dat houdt in dat de regeling pas in 2023 ingaat.

Tot slot lag ook het Voorstel tot het vaststellen van de Belastingverordeningen 2023 voor. Meestal een hamerstuk, maar dit keer niet omdat de VVD een amendement indiende. De VVD wilde dat het solidariteitsprincipe opgeschort werd. Nu is het zo dat er twee uitgangpunten zijn in Capelle: de belastingen moeten kostendekkend zijn en er is sprake van een solidariteitsprincipe. Mensen met een zeer laag inkomen kunnen kwijtschelding krijgen, de andere Capellenaren betalen hiervoor allemaal een paar euro extra per maand, zodat het geheel kostendekkend is. De VVD wilde de
kwijtschelding handhaven, maar betalen uit het exploitatieresultaat. In totaal ging het om bijna 9 ton. De PvdA ging niet mee in dit voorstel van de VVD. Wendy Tieman, fractievoorzitter van de PvdA, gaf hiervoor drie redenen.
Ten eerste vindt de partij het onwenselijk om te tornen aan het solidariteitsbeginsel. Hiermee begeven we ons als raad op een hellend vlak. Ten tweede wil de PvdA uiteraard ook de mensen die net niet voor kwijtschelding in aanmerking komen, helpen. Ook de PvdA vindt het onwenselijk dat zij iets extra’s moeten betalen. Tegelijkertijd is het onnodig om mensen met hoge inkomens deze belastingkorting te geven. Dat de middeninkomens het nu ook erg moeilijk hebben, onderschrijft de PvdA natuurlijk volledig, maar zoals Wendy Tieman het verwoordde: “De ca. 3 euro per maand die elke Capellenaar nu minder zou gaan betalen aan gemeentelijke belastingen weegt natuurlijk om geen enkele manier op tegen de honderden euro’s die men extra kwijt is vanwege de hoge energieprijzen”. Tot slot vond de PvdA het zonde van de 9 ton, die ook op een nuttigere manier ingezet had kunnen worden. Ook bij dit agendapunt had een meerderheid van de raad een ander standpunt. Leefbaar Capelle, D66, VVD, Capels Bewoners Belang, CDA en BVNL stemden voor het amendement en daarmee werd het aangenomen.

Wilt u meer weten over deze agendapunten of bent u geïnteresseerd in de hamerstukken die vastgesteld werden of in de benoemingen die gedaan werden tijdens deze vergadering, luister dan hier de vergadering terug.