Door Wendy Tieman op 6 juli 2023

Integraal Kindcentrum Florabuurt

In de raadsvergadering van maandag 3 juli stond het integrale kindcentrum Florabuurt op de agenda. Bij de gebiedsontwikkeling in de Florabuurt is het de bedoeling om een kindcentrum te bouwen met alle kindgerichte voorzieningen onder één dak. Het gaat dan naast scholen, sporthal en kinderlab ook om kinderopvang en een ontwikkelcentrum voor kinderen met een beperking. Omdat er geen marktpartij gevonden was die de ontwikkeling van een deel van het gebouw voor zijn rekening wil nemen, was de vraag of de gemeenteraad akkoord was met eigenaarschap van de gemeente voor het gehele gebouw.

De PvdA Capelle heeft in de raadsvergadering uiteindelijk ingestemd met dit voorstel, maar pas nadat zij duidelijkheid van de wethouder had gekregen op een drietal punten. Allereerst vond de fractie het van belang dat er langere huurcontracten dan de beoogde 10 a 15 jaar worden afgesloten met de maatschappelijke partners om de financiële risico’s af te dekken. De wethouder heeft aangegeven de mogelijkheden daartoe na te gaan.

Daarnaast vroeg de PvdA zich af wat er gebeurt op het moment dat huurcontracten toch aflopen. Fractievoorzitter Wendy Tieman: “Hoe gaan we dan selecteren wat erin komt? Het lijkt ons belangrijk dat geld hierin niet volledig leidend gaat zijn. Je wilt immers niet alle soorten maatschappelijke organisaties een school binnenhalen. Kan de wethouder ons toezeggen dat er bij ontbinding van contracten enkel kindgerichte organisaties in het gebouw terug zullen komen?” De wethouder gaf aan dat er dan inderdaad gezocht zal worden naar kindgerichte organisaties. Daarnaast wordt het gebouw maximaal flexibel gebouwd, zodat, indien nodig, ook een deel afgescheiden kan worden met een eigen ingang.

Tot slot stelde de PvdA Capelle vragen over het maatschappelijk vastgoedbeleid. Wendy Tieman vergeleek de situatie met de gebiedsontwikkeling aan de Meeuwensingel. Daar wordt de kinderopvang in een apart gebouw ondergebracht, terwijl de raad daar eerder ook een integraal kindcentrum wenste. De wethouder beloofde nog terug te komen op het beleid omtrent integrale kindcentra.  Op de vraag van de PvdA naar het algemene maatschappelijk vastgoedbeleid en de uitzonderingen die daarop gemaakt worden, gaf de wethouder aan dat dat beleid herijkt gaat worden en dat er dan ook een lijst met maatschappelijk vastgoed van de gemeente verstrekt zal worden.

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman