Keti Koti: Herdenking van de slavernij en viering van de afschaffing

28 november 2022

Herdenking van de slavernij en viering van de afschaffing

Tijdens de raadsvergadering van 14 november 2022 diende Marita Pengel van Capels Bewoners Belang een motie vreemd in om jaarlijks in Capelle de slavernij te herdenken en de afschaffing ervan te vieren. Deze motie werd medeondertekend door Wendy Tieman van de PvdA en Mediha Aktaş van GroenLinks.

In de voorafgaande commissievergadering was een vorige versie van de motie al uitgebreid besproken. Vera Raaijen, burgerraadslid van de PvdA, zette in op verbinding en vroeg aandacht om
de jeugd meer bekend te maken met het slavernijverleden. Naar aanleiding van die commissiebespreking waren er verschillende wijzigingen doorgevoerd in de tekst van de motie. Ook
deed de burgemeester, als portefeuillehouder, al enkele toezeggingen in de commissie. In de raad vroeg Wendy Tieman aan de burgemeester om die toezeggingen nog eens helder op te sommen.
Daarnaast constateerde zij dat er zowel in de commissie- als in de raadsvergadering veel langs elkaar gepraat werd en dat het belangrijk is om beter naar elkaar te luisteren en begrip te hebben voor verschillende perspectieven.

Zo vroeg de motie niet om excuses – waarvan al duidelijk was dat die niet gemaakt konden worden, omdat er geen Capelse bestuurders betrokken zijn geweest bij de slavernij – maar om te erkennen welke gruwelijkheden plaatsgevonden hebben tijdens de slavernij. Ook probeerde ze de raad mee te nemen in hoe een zin als ‘Geschiedkundig heeft Capelle aan den IJssel geen bewezen link met een slavernijverleden’ op onbegrip kan rekenen bij sommige Capelse nazaten van tot slaafgemaakten. Zij hebben immers zelf een slavernijverleden en kunnen het gevoel hebben dat dat hiermee ontkend wordt.

Uiteindelijk besloten de indieners van de motie om de motie in te trekken op basis van de toezeggingen die de burgemeester gedaan had. Dit houdt in dat de gemeente financieel zal bijdragen
aan een herdenking en viering, de gemeentelijke pagina’s in Het Kontakt kan gebruiken om de herdenking en viering onder de aandacht te brengen van de Capellenaren en dat er een lid van het
college aanwezig zal zijn.

Luister hier de vergadering terug Vergadering Gemeenteraad 14-11-2022 Gemeente Capelle aan den
IJssel (raadsinformatie.nl)

Lees hier meer over fractievoorzitter Wendy Tieman en burgerraadslid Vera Raaijen