PvdA Capelle stemt in met studentenhuisvesting in Fascinatio

Door Wendy Tieman op 20 november 2022

PvdA Capelle stemt in met studentenhuisvesting in Fascinatio

Maandagavond 14 november jl. werd door de Capelse gemeenteraad groen licht gegeven voor de bouw van studentenhuisvesting in Fascinatio. Een meerderheid van de gemeenteraad stemde in met het plan, waaronder ook de PvdA.

De PvdA fractie is blij dat de ontwikkelaar goed geluisterd heeft naar alle zorgen, vanuit de raad en vanuit de wijk, en het plan aangepast heeft. Minder studenten en minder hoog. Daarnaast werden complimenten uitgesproken naar de wethouder. Hij heeft na de laatste commissiebehandeling nog aanvullende afspraken gemaakt met de ontwikkelaar. De PvdA Capelle is erg blij dat niet alleen WO studenten, maar ook MBO en HBO studenten welkom zullen zijn. Ook vindt de fractie het een goede zaak dat er specifieke afspraken zijn gemaakt over Capelse jongeren die hier een plek kunnen vinden. Daarnaast is er vertrouwen in de manier waarop mogelijke overlast gemonitord gaat worden.

Namens de PvdA sprak fractievoorzitter Wendy Tieman haar zorgen uit over de prijzen van de woningen: “Waar wij moeite mee blijven houden zijn de prijzen van de woningen. Het rekenvoorbeeld dat wij vorige week ontvingen toont dat nog een keer aan. Studenten zijn vaak geen 23+ en hebben dan dus geen recht op huursubsidie in deze woningen. Dat betekent dus dat zij zo’n 900 euro all-in zullen betalen voor een woning van 20 m2. Wie kan dat betalen? Die Capelse jongeren blijven dan waarschijnlijk gewoon thuiswonen…”
De PvdA besloot desondanks in te stemmen met het plan omdat het voldoet aan de kaders die door de gemeenteraad zijn gesteld en omdat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

Lees hier de spreektekst van Wendy Tieman of luister de vergadering terug via Vergadering Gemeenteraad 14-11-2022 Gemeente Capelle aan den IJssel (raadsinformatie.nl)

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman