Door op 2 juli 2016

PvdA wil oplossing voor capaciteitsproblemen sport

Uit het onlangs in de raadscommissie Dienstverlening en Economie besproken Evaluatie Beleidsactieplan aanpak armoede 2013-2016 blijkt dat het aantal kinderen dat gebruik maakt van het Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds is toegenomen. Het bereik van de regeling was 44% in 2015.

Naar verwachting zal het aantal aanvragen in 2016 verder toenemen. Het doel is om het bereik van de regeling te vergroten. Tegelijkertijd geven de sportclubs, met name de voetbalverenigingen SVS, vv Capelle en De Zwervers, aan geconfronteerd te worden met capaciteitsproblemen. Een tekort aan trainingsmogelijkheden en kleedkamers waardoor er wachtlijsten ontstaan. Een situatie welke voor de PvdA onacceptabel is. Bovendien staat dit haaks op de beleidsdoelstellingen om het bereik van het Jeugdsportfonds te vergroten.

Sporten en bewegen is niet alleen goed voor het gezond opgroeien van onze Capelse kinderen maar draagt ook bij aan hun ontwikkeling en hun maatschappelijke participatie en dat van hun ouders. De PvdA wil daarom dat het college samen met de desbetreffende sportclubs de ontstane capaciteitsproblemen inventariseert en de raad hierover na het zomerreces informeert. Verder wil de PvdA dat het college de raad uiterlijk bij de begroting 2017 een voorstel voorlegt met alternatieve oplossingen en de kosten daarvan.