5 oktober 2015

PvdA zeer teleurgesteld over sloop Hoeve Verkade

Tijdens de raadsvergadering van 28 september 2015 is voorlopig het doek gevallen voor Hoeve Verkade, een monument uit 1682 aan de ’s Gravenweg te Capelle. De boerderij met een grote historische waarde zal worden gesloopt, waarna er vervolgens door een projectontwikkelaar 4 bungalows zullen worden gebouwd.

Ondanks de grote bezwaren van de Historische Vereniging Capelle en een
uitgesproken “nee” van de Monumentencommissie, ging een meerderheid van de gemeenteraad toch akkoord met de nieuwbouwplannen en dus ook de sloop.

Dit tot grote teleurstelling van onder meer de PvdA, die de betreffende projectontwikkelaar beschuldigde van moedwillige verwaarlozing van het monument, zodat sloop onvermijdelijk leek te zijn. Naar de gemeenteraadsleden toe maakte de sociaaldemocraten duidelijk dat de projectontwikkelaar door de raad nu feitelijk beloond wordt voor zijn slechte gedrag.

Zelfs het plan van een bewoner van de ’s Gravenweg om Hoeve Verkade te kopen en geheel te restaureren in de originele staat kon helaas niet rekenen op medewerking van de gemeente en de projectontwikkelaar.

De kaarten voor het monument lijken dus te zijn geschud, tenzij Capellenaren die begaan zijn met het weinige cultureel erfgoed dat Capelle rijk is, de juridische strijd aangaan om de sloopvergunning tegen te houden. Een monument eerst op de Monumentenlijst zetten en het dan vervolgens slopen is een besluit dat juridisch aangevochten kan worden, aldus de PvdA.

Nadere informatie bij: Martin Ponte
Mobiel: o6-28805421