Door Wendy Tieman op 20 november 2017

Onze reactie op de gepresenteerde begroting

Teleurstelling

De PvdA heeft tijdens de behandeling van de begroting 2018 haar teleurstelling geuit. In deze begroting zitten verschillende plannen die nog onvoldoende uitgewerkt zijn. Ook werd aan de gemeenteraad gevraagd om alvast geld beschikbaar te stellen voor de voorzetting van pilots, waarvan de evaluatie nog niet heeft plaatsgevonden. Dat is de verkeerde volgorde volgens PvdA. De PvdA heeft dan ook uiteindelijk besloten om, samen met drie andere oppositiepartijen, tegen de begroting te stemmen.

Bomenkap (voorlopig) van de baan

Gelukkig was er ook goed nieuws bij deze begrotingsbehandeling. Na spoedvragen van de PvdA over de geplande grootschalige bomenkap, heeft het college het plan (voorlopig) teruggetrokken. Dat betekent dat de imposante lanen aan bijvoorbeeld de Poortmolen of de Westerlengte voorlopig intact blijven. Het college wil nu in samenspraak met de Capellenaren de plannen verder uitwerken. We vragen daarom alle Capellenaren die geschrokken zijn van de plannen van dit college en de bomen graag willen behouden om deel te nemen aan dit participatieproces!

Bibliotheek

De Capelse bibliotheek ontvangt slechts 14 euro per inwoner, terwijl dit bedrag in Nederland gemiddeld op 24 euro per inwoner ligt. Uit onderzoek van de rekenkamer blijkt dat de bibliotheek met deze lage bijdrage goede resultaten boekt. Tegelijkertijd kan de bibliotheek met deze bijdrage niet alles doen. Zo staat het voortbestaan van de jeugdafdeling voor 6 tot 12-jarigen in het centrum onder druk. De PvdA vindt het belangrijk dat (groot)ouders ook in de toekomst samen met hun kinderen boeken kunnen blijven uitzoeken. Bij de begroting dienden wij daarom een voorstel in om uit te laten zoeken wat het kost om de jeugdbibliotheek voor te zetten en vroegen wij het college om dit vervolgens te realiseren. Helaas werd ons voorstel niet gesteund door de coalitiepartijen VVD, D66 en Leefbaar Capelle. De wethouder zegde wel toe om inzichtelijk te gaan maken wat de verschillende producten, waaronder dus de jeugdbibliotheek, kosten. We hopen dat dit er in de toekomst alsnog toe leidt dat besloten zal worden om de jeugdbibliotheek in stand te houden.

Gratis openbaar vervoer voor mensen met laag inkomen

Bij de raadsvergadering over de begroting diende de PvdA ook een voorstel in om een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden om gratis openbaar vervoer mogelijk te maken voor minima, zoals bijvoorbeeld de gemeente Schiedam al heeft. Sinds 2009 kent de gemeente Capelle aan den IJssel gratis openbaar vervoer voor ouderen. Vlak voor de zomer 2017 heeft de PvdA al voorgesteld om de mogelijkheden te onderzoeken om dit gratis openbaar vervoer uit te breiden naar andere doelgroepen. De wethouder zegde toen toe om bij het onderzoek dat gedaan zou worden naar de voorzetting van het gratis openbaar vervoer na 2018, ook de uitbreiding naar andere doelgroepen mee te nemen. Drie weken geleden bleek dat dit nog niet gebeurd is en dat het college ook niet van plan is om een dergelijke verkenning in 2018 uit te voeren. Hoewel in de gemeenteraad verschillende partijen hierin wel geïnteresseerd zijn, werd ook dit voorstel helaas niet gesteund door de coalitiepartijen.

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman