Reactie PvdA Capelle op Voorjaarsnota 2023

Door Wendy Tieman op 5 juli 2023

Keuzes maken

Bij de begroting voor 2023 zijn de afspraken uit het coalitieakkoord verwerkt. In de voorliggende Voorjaarsnota worden de aanpassingen hierop gedaan. De voorjaarsnota is beleidsarm; er zijn noodgedwongen keuzes gemaakt van zaken die zijn vertraagd. De oorzaak daarvan is het tekort aan personeel, wat in allerlei sectoren speelt en ook bij de gemeente Capelle aan den IJssel. Wij willen graag dat het college in het najaar met de gemeenteraad in gesprek gaat over de keuzes die daarbij worden gemaakt.

Groen

Als PvdA zijn we blij met de uitwerking van de programma’s duurzaamheid en buitenruimte. De inhoudelijke koers van deze programma’s ligt in de lijn met wat wij als PvdA belangrijk vinden en sluiten goed aan bij ons verkiezingsprogramma. Een aantal punten die voor ons erg belangrijk zijn: versnellen isolatie woningen, klimaatadaptatie (aanpassing aan klimaatverandering), tegengaan hittestress (warmte in de stad door verstening), vergroten biodiversiteit (meer verschillende soorten planten en dieren), ecologisch maaien (maaien op natuurvriendelijke wijze), meer ruimte voor fiets en voetganger en 30 km wegen. Bij het laatste punt hebben we wel benadrukt dat we het belangrijk vinden dat fietsers op asfalt kunnen blijven fietsen. Ook zijn we enthousiast dat een aantal concrete ideeën, zoals Tiny Forests en meer bankjes, in de plannen zijn opgenomen.

Onze inbreng

We zijn daarnaast blij met de twee toezeggingen die we onlangs van het college hebben ontvangen naar aanleiding van suggesties die wij gedaan hebben. Het college heeft allereerst toegezegd dat zij zal onderzoeken onder welke voorwaarden het Schone Lucht Akkoord getekend zou kunnen worden. Capelle aan den IJssel is een van de weinige gemeenten in de regio die het akkoord nog niet ondertekend heeft. Wij vinden dat dat moet veranderen omdat de luchtkwaliteit van groot belang is voor de gezondheid van de Capellenaren.

Ook heeft het college toegezegd dat zij wil kijken of de gemeente zich kan aansluiten bij Groene Cirkels. Dat is een samenwerkingsverband waarin verschillende organisaties, zoals overheden, kennisinstituten en bedrijven, samenwerken aan groene doelen. Er kan op die manier van elkaar geleerd worden. Een van de Groene Cirkels die interessant zou kunnen zijn, is de Groene Gezonde Stad.

Wonen

We wachten in spanning op het programma Wonen, waar als het goed is plannen voor aangepast wonen voor senioren zijn opgenomen. Wij hopen dat daarmee woningen vrijkomen voor gezinnen. Ook zal bij nieuwbouwprojecten het aantal sociale huurwoningen omhoog moeten om er voor te zorgen dat er weer meer betaalbare woningen komen. Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat de aanbevelingen van de rekenkamer, die onlangs onderzoek deed naar het woonbeleid in Capelle, verwerkt worden in het nieuwe beleid, zodat we als raad beter kunnen sturen op het soort woningen in de stad.

Toekomst

In de doorkijk naar de toekomst zullen we als gemeente keuzes moeten maken waar het geld aan wordt uitgegeven. Dat betekent wat ons betreft goede gesprekken in de gemeenteraad, waar we de diverse alternatieven met elkaar afwegen.

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman