Tijd voor verandering, verantwoordelijkheid en innovatie!

7 juli 2021

Tijd voor verandering, verantwoordelijkheid en innovatie! –  nav de voorjaarsnota.

De coronacrisis gaat een nieuwe fase in. Het is duidelijk dat het vaccineren zijn vruchten begint af te werpen en dat het aantal besmettingen met een ernstig ziekteverloop afneemt. De publieke sector heeft daar een essentiële bijdrage aan geleverd. De PvdA bedankt nogmaals alle medewerkers in de publieke sector voor hun inspanningen.

Het is voor de PvdA van groot belang om de publieke sector te versterken om adequaat op toekomstige crisissituaties te kunnen reageren. Wij zijn voor het sociaal aanbesteden van werk in de zorg, zodat medewerkers zeker zijn van een eerlijke beloning. Ook kiezen wij ervoor om alleen bouwinitiatieven te ondersteunen als er voldoende woningen in het betaalbare segment worden gerealiseerd. Daarmee verzekeren we de toegang tot woonruimte voor onderwijzers, verpleegkundigen en politieagenten.

Corona herstelplan

Inmiddels wordt het maatschappelijk leven weer opgestart en dat biedt perspectief voor belangrijke zaken. Het gaat dan om het onderhouden van sociale contacten die het afgelopen jaar stevig werden gemist. Daarnaast biedt deze ontwikkeling perspectief voor de economie. De PvdA denkt dan aan de zzp’ers en oproepkrachten die hun inkomsten het afgelopen jaar zagen verdampen. Zij kunnen weer aan de slag en daarbij kunnen zij rekenen op ondersteuning van de gemeente. Volgens ons moet er een gemeentelijk herstelplan worden geschreven. Met extra inspanningen en geld zien wij mogelijkheden om kwetsbare mensen uit een sociaal isolement te halen.

Wij dienen daarom bij deze voorjaarsnota een voorstel in om de mogelijke introductie van basisbanen in Capelle te introduceren. Daarmee bieden we mensen een baan en inkomen èn worden allerlei taken gedaan die voor onze samenleving belangrijk zijn.

Ook willen wij sectoren steunen die onevenredig hard zijn getroffen, maar maatschappelijk of economisch van groot belang zijn voor Capelle aan den IJssel.

Duurzaam Capelle

De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Ook bij de plannen voor een duurzame samenleving geldt dat de rekening eerlijk moet worden verdeeld. Dit betekent dat kwetsbare huishoudens door de overheid financieel worden gesteund bij het verduurzamen van hun woning. De PvdA wil hiervoor stimuleringssubsidies en renteloze leningen inzetten.

Ook willen wij dat er een verkenning wordt gestart naar gedifferentieerde tarieven (Diftar) voor afvalinzameling. Dit komt er op neer dat de afvalstoffenheffing per huishouden berekend wordt op de hoeveelheid aangeboden restafval. Op die manier worden mensen zich meer bewust van de noodzaak om restafval terug te dringen. Daarnaast blijven wij voorstander van het invoeren van een ja-ja-sticker voor huishoudens die reclamefolders willen ontvangen en willen wij dat de faciliteiten voor afvalscheiding in hoogbouw sneller worden verbeterd.

Op het gebied van duurzaamheid kiest de PvdA voor innovatieve oplossingen.  Zo dienen we een voorstel in om te onderzoeken of gerecycled plastic kan worden gebruikt in fietspaden die aan vervanging toe zijn.

Geluidsoverlast

We ontvangen met enige regelmaat signalen uit de stad over geluidsoverlast. Wij vinden dat we als gemeente breder onderzoek moeten doen naar de oorzaken van geluidsoverlast en acties inzetten om al deze overlast te bestrijden. Dan gaat het niet alleen over verkeerslawaai, maar ook over lawaai door bouwwerkzaamheden en bedrijven. Ook daarmee dragen we bij aan eerlijk, gezond, duurzaam Capelle.