Vervolgvragen over testlocatie en ons Raadslid Karin Weemhoff bij Radio Capelle

Door Karin Weemhoff op 29 november 2021

PERSBERICHT en ons Raadslid Karin Weemhoff bij Radio Capelle

28 november 2021

PvdA Capelle dringt aan bij college op testmogelijkheden in Capelle aan den IJssel en ons Raadslid Karin Weemhoff hierover bij Radio Capelle

Er is geen enkele GGD testlocatie meer in de buurt voor Capellenaren. Vorige week stelde de PvdA Capelle daarover vragen aan het college van B&W. Het college heeft inmiddels geantwoord dat het door de capaciteitsproblemen bij de GGD momenteel niet mogelijk is om een teststraat in Capelle te realiseren. De PvdA fractie heeft nu vervolgvragen gesteld.

Raadslid Karin Weemhoff: “Wij hebben alle begrip voor de capaciteitsproblemen bij de GGD, maar de spreiding van de locaties over de regio Rotterdam-Rijnmond is gewoon niet goed. Wij willen weten waarom juist beide locaties in Rotterdam-Oost gesloten zijn.”

Voor Capellenaren zijn de dichtstbijzijnde locaties op zo’n 10 km afstand, waarbij men voor de locaties Groene Tuin en Zandvlietplein ook de Brienenoord nog over moet. Weemhoff: “Twintig kilometer fietsen, terwijl je ziek bent, dat is natuurlijk niet te doen.” Deze problemen spelen niet alleen in Capelle aan den IJssel, maar ook in Krimpen aan den IJssel en de wijken in Rotterdam-Oost. “Zo lazen wij op social media een bericht van een huisarts uit Ommoord die veel zieke patiënten tegenkwam die zich niet hadden (kunnen) laten testen,” aldus Karin Weemhoff.

De PvdA Capelle dringt dus aan op een testlocatie in aan de oostelijke kant van de regio Rotterdam-Rijnmond, bijvoorbeeld ter vervanging van een andere locatie. Als dat niet mogelijk is, is de testbus van de GGD wellicht een optie. Weemhoff: “Het zou ook heel goed zijn als de testbus vaker in Capelle zou zijn, maar dan is het wel noodzakelijk dat inwoners hiervan goed op de hoogte worden gebracht.”

Luister naar het interview dat Karin Weemhoff dat 27-11-2021 had bij Radio Capelle

27-11-2021: Karin Weemhof PvdA over gebrek aan testlocaties corona in Capelle aan den IJssel – Radio Capelle

Hier ook de antwoorden van het College van B&W en onze vervolgvragen aan het College

Beantwoording vragen ex artikel 38 RvO inzake testlocatie GGD (1)