Voor een sterk, duurzaam en sociaal Capelle; de fractie over de begroting van de gemeente

Door Karin Weemhoff op 16 november 2022

Voor een sterk, duurzaam en sociaal Capelle

Als PvdA zijn we tevreden met de voorliggende begroting. We zien hierin de afspraken die gemaakt zijn in het coalitie akkoord terug, zoals intensivering in maatschappelijke diensten, waaronder Kinderlabs en de ouderencoach. Ook de uitbreiding van de doelgroep voor tegemoetkoming uit het Jeugdfonds Sport en Cultuur en de vergoeding van zwemlessen behoren bij de zaken waardoor wij ons graag achter deze begroting scharen.

Dat geldt ook voor groenbeheer en duurzaamheid, hiervoor zijn gelden opgenomen in de begroting:
Actieplan energiearmoede, duurzaamheidslening aanbieden, informatiepunt energietransitie, zonnepanelen, intensivering van groenbeheer, ecologisch maaibeleid. Wij zijn blij dat de gemeenteraad heeft ingestemd met de voorstellen hiervoor in de begroting.

Het zijn moeilijke tijden waar we in leven. Veel mensen hebben moeite rond te komen, de kosten van levensonderhoud zijn fors gestegen.
In de oorspronkelijke begroting was een eenmalige compensatie per inwoner opgenomen, wat in totaal 4,6 miljoen zou kosten.
Wij hebben als PvdA fractie het door Leefbaar Capelle hierover opgestelde amendement van harte ondersteund. Wij zijn van oordeel dat dit geld veel gerichter kan worden ingezet, suggesties die we daarbij hebben gedaan is het invoeren van een staffel voor het toekennen van energietoeslag voor huishoudens met een inkomen boven de 120% van het Wettelijk Minimumloon of het investeren in zonnepanelen op Capelse daken. Wij vertrouwen erop dat het college zo snel mogelijk komt met een voorstel voor gerichte maatregelen ter bestrijding van de noden van deze tijd.

De PvdA fractie is blij met het vaststellen van deze begroting en met de samenwerking in de raad, waar met elkaar is gezocht naar hoe het samen beter kan. Waarbij we met elkaar werken aan een sterk, duurzaam en sociaal Capelle.

Karin Weemhoff

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Na opgegroeid te zijn in Nieuwerkerk aan den IJssel met daarna diverse omzwervingen woon ik sinds 1989 in de wijk Schollevaar. Ik werk als HR business partner in de ouderenzorg in Gouda. Naast mijn politieke hobby, die veel tijd vraagt, hou ik van theater, het filmhuis, doe aan

Meer over Karin Weemhoff