Ingezonden brief: Behoud het ING- gebouw in Capelle!

Door José van Rosmalen op 25 februari 2022

Behoud het ING- gebouw in Capelle!

In het centrum van Capelle aan den IJssel staat aan de Kerklaan het ING-gebouw. Dit gebouw is in 1993 gebouwd door de architecten Alberts en Van Huut. Duurzaam gebruik van materialen stond hierbij voorop. Het gebouw verkeert bouwkundig in goede staat.
De ING heeft het pand in 2019 voor 2,5 miljoen verkocht aan projectontwikkelaar HIG in Leiden. ING verlaat binnenkort het pand. HIG wil het gebouw slopen om plaats te maken voor nieuwbouw.

ING-gebouw

foto: Nicky Bouwers

Veel Capellenaren willen dit mooie en karakteristieke gebouw behouden. De Capelse gemeenteraad nam in juli 2020 een motie aan om onafhankelijk onderzoek te doen. Dit onderzoek leverde op dat behoud en herbestemming mogelijk is, onder voorwaarde dat de vraagprijs van HIG betaalbaar is voor een andere ontwikkelaar. De onderzoekers zagen het meest in een combinatie van functies en noemden dit ‘De leeuw van Capelle’.
Er zijn geïnteresseerde partijen, maar er is nog geen financiële overeenkomst met HIG.
Nu komt de sloop steeds meer in beeld. De gemeente heeft in het najaar van 2021 een klankbordgroep gevormd om mee te denken over de sloop en nieuwbouw.

Er zijn drie varianten geschetst:
A. Een massief kantoorgebouw van 30 meter hoogte (totaal 10 lagen).
B. Twee torens van elk vijftig meter hoog , boven een gemeenschappelijke onderbouw (4 plus 12 is 16 lagen).
C. Eén toren van 70 meter hoog, boven een onderbouw (4 plus 19 is 23 lagen).

Het huidige ING-gebouw is 32 meter hoog. Hoogbouw van 50 tot 70 meter dichtbij de bestaande woningen past slecht bij de omgeving. Sloop en nieuwbouw geven ook schade aan mens en milieu.
Variant A past binnen het bestemmingsplan, als het geen woningbouw betreft. Voor de varianten B en C. moet het bestemmingsplan door de gemeenteraad worden aangepast, zowel vanwege de hoogte als vanwege de bestemming woningbouw.

Als de discussie zich beperkt tot deze drie varianten, raakt herbestemming van het ING gebouw uit zicht.
Ik vind dat we sloop en nieuwbouw niet als onvermijdelijk moeten zien, omdat herbestemming nog niet is gelukt. Dit komt immers vooral door de vraagprijs van HIG, die nog te hoog is voor geïnteresseerde partijen. Zo krijgt HIG een dwingende invloed op de invulling van een vitale plek in het Capelse centrum. De gemeente en de Capelse samenleving moeten zelf kunnen kiezen.

• Er zijn verschillende redenen om zich in te zetten voor herbestemming van het ING-gebouw, door inspanning van gemeente, maatschappelijke organisaties en Capelse burgers.
  • Het gaat om een duurzaam gebouw van nog geen dertig jaar oud, dat bouwkundig in goede staat is.
  • Het gebouw is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer.
  • Het gebouw biedt mogelijkheden voor onderwijsbestemmingen, met name voor MBO-onderwijs, vergaderruimtes en multifunctioneel gebruik.
  • Het gebouw heeft een unieke architectuur.
  • Veel Capellenaren zijn gehecht aan het ING-gebouw omdat het hoort tot de weinige interessante moderne gebouwen in onze gemeente.

We moeten in Capelle niet iets afbreken dat het waard is om behouden te blijven. Volgens het genoemde onderzoek is dat ook mogelijk. Het vroegere hoofdgebouw van de ING bank in Amsterdam wordt ook niet afgebroken maar krijgt een nieuwe bestemming, mede door de inzet van de gemeente. Waar een wil is een weg. Je sloopt geen duurzaam gebouw!
Behoud het ING-gebouw in Capelle!

José van Rosmalen, maatschappelijk betrokken Capellenaar en ‘buurman’ van het ING-gebouw.

José van Rosmalen

José van Rosmalen is sinds 1973 lid van de Partij van de Arbeid. Hij was onder meer tien jaar lid van de Rotterdamse deelgemeenteraad Prins Alexander en lid en voorzitter van de PvdA afdeling Capelle aan den IJssel. Hij was secretaris van het PvdA-netwerk Handicap en Beleid en is nu lid van dit netwerk met

Meer over José van Rosmalen