Ons amendement op de Stadsvisie

Door Karin Weemhoff op 29 september 2021

In de gemeenteraad van Capelle aan den IJssel werd de Stadsvisie besproken. Hierin wordt op hoofdlijnen bepaald hoe Capelle aan den IJssel er in 2040 er uit gaan zien.

De PvdA-fractie heeft met de SP een amendement op de Stadsvisie ingediend, omdat hoofdlijnen voor bepaalde inwoners op termijn concrete gevolgen kunnen hebben.  De reden voor ons amendement is dan ook:

• Er wordt veel te veel hoogbouw ingepland, terwijl Capelle al één van de dichtstbevolkte gemeenten van Nederland is,
  • Er wordt hoogbouw toegestaan langs de IJsseldijk, het hele stuk tussen het Rivium en de Algerakering, waardoor het contact met de IJssel verdwijnt,
  • Het aantal sociale huurwoningen (maximaal 10.000 woningen van alle woningen in Capelle) en betaalbare koopwoningen dat ingepland is, is veel te beperkt, waardoor zorgpersoneel, onderwijzend personeel, politieagenten heel moeilijk aan geschikte woonruimte kunnen komen, terwijl wij deze beroepsgroepen in onze gemeente hard nodig hebben. De huidige plannen lossen voor deze beroepsgroepen niets op.

De PvdA en de SP willen daarom:

• Hoogbouw maximeren op 40 meter
  • Geen hoogbouw langs de Hollandse IJssel
  • Hoogbouw beperken tot de OV-knooppunten

Hier lees je het hele amendement

Amendement Stadsvisie 202109

Karin Weemhoff

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Na opgegroeid te zijn in Nieuwerkerk aan den IJssel met daarna diverse omzwervingen woon ik sinds 1989 in de wijk Schollevaar. Ik werk als HR business partner in de ouderenzorg in Gouda. Naast mijn politieke hobby, die veel tijd vraagt, hou ik van theater, het filmhuis, doe aan

Meer over Karin Weemhoff