Onze lijsttrekker Sjoerd Geissler over de Florabuurt en het verkiezingsprogramma bij Radio Capelle

Door Sjoerd Geissler op 12 december 2021

Onze lijsttrekker en fractievoorzitter Sjoerd Geissler was bij Radio Capelle om over onder andere de Florabuurt en het verkiezingsprogramma te praten.

De belangrijkste dingen die aan bod kwamen over het verkiezingsprogramma:

• Bij nieuwbouwprojecten minimaal 30%  sociale woningbouw en minimaal 30% middeldure categorie. We willen dat mensen die niet in de vrije sector kunnen huren, ook aan betaalbare woning kunnen komen. Een deel van de nieuwbouwprojecten liggen al vast en daar kunnen we niets meer aan doen, maar de plannen in het Rivium moeten nog uitgewerkt worden.
  • We willen gratis OV voor minima en voor kinderen van minima (ook die ouder zijn dan 12 jaar). Iedereen met AOW heeft nu recht op gratis OV, maar er zullen ook heel veel mensen zijn die daar geen gebruik van maken. Dan kan je ook kijken of je dat deel kan gebruiken voor mensen die het echt nodig hebben.

Over Fasciatio en de Florabuurt. We zijn geen voorstander van de huidige voorstellen van het College.

• De voorstellen voor 400 studentenwoningen in Fascinatio zijn megalomaan. Dat is veel te veel voor die postzegel en zou voor veel overlast kunnen zorgen. Er is nog veel te weinig bekend over hoe die mogelijke overlast moet worden tegengegaan en welke afspraken er zijn. Voordat je een besluit neemt en een omgevingsvergunning afgeeft, moeten die afspraken eerst met de bewoners gecommuniceerd worden. We zijn voor een gemengd wonen project, zodat meerdere doelgroepen daar wonen.
  • In de Florabuurt hebben wij jarenlang aangedrongen op bewoners participatie, dat bewoners echt kunnen meepraten over de inrichting van hun buurt. In de plannen moeten meer mensen van minder groen gaan gebruik maken. Nu blijkt dat de bewoners het grotendeels oneens zijn met de plannen van de gemeente, terwijl we daar al sinds 2018 mee bezig zijn. Dan moet je als gemeente toch kijken of je wel de goede dingen doet en of je terug moet naar de tekentafel, omdat het niet voldoet aan de wensen van de bewoners. Voor het hele plan, want het hele plan wordt aan de Raad voorgelegd. Sommige dingen kan je los doen, zoals de portiekwoningen die door Havensteder moeten worden opgeknapt.

Luister hier de het hele interview bij Radio Capelle terug: 11-12-2021: Sjoerd Geissler lijsttrekker Partij van de Arbeid over ambities – Radio Capelle

Sjoerd Geissler

Sjoerd Geissler is wethouder voor de PvdA in Capelle a/d IJssel. In 2004 is hij lid geworden van de PvdA, omdat deze partij het beste aansluit op zijn visie over bestaanszekerheid en het bieden van gelijke kansen voor iedereen. Tijdens zijn werk ervaart hij dat veel mensen moeite hebben om zich overeind te houden en

Meer over Sjoerd Geissler