PvdA oneens met weigeren noodopvang voor vluchtelingen

Door Sjoerd Geissler op 18 januari 2022

Vandaag bereikte de PvdA Capelle het bericht dat Leefbaar Capelle, VVD en CBB geen voorstander zijn van een tijdelijke vluchtelingenopvang in Capelle aan den IJssel. Het college van B&W legt op een later moment de keuzes voor aan de gemeenteraad. Volgens politici van de voornoemde partijen is er voor vluchtelingen geen plek in Capelle aan den IJssel.

De PvdA Capelle is teleurgesteld over het standpunt van de deze partijen om geen noodopvang te bieden. “Landelijk is er een groot tekort aan ruimte om vluchtelingen op een menswaardige manier op te vangen. Dit gaat ook over gezinnen met kwetsbare kinderen, die een veilig onderkomen nodig hebben. We moeten daarom juist als gemeente klaarstaan om enkele tientallen vluchtelingen, noodopvang te bieden. Dat Leefbaar Capelle, VVD en CBB deze noodkreet naast zich neerleggen, betreuren wij zeer”, zegt fractievoorzitter Sjoerd Geissler.

Verder verbaast de PvdA Capelle zich erover dat het gemeentebestuur niet handelt in de geest van een door de gemeenteraad aangenomen motie. Fractievoorzitter Sjoerd Geissler: “Met deze motie hebben wij ons uitgesproken voor een onderzoek naar locaties die voor noodopvang geschikt zijn. Het is ons bekend dat er goede locaties zijn. Een begeleidingscommissie, waarin de buren – omwonenden en bedrijven – zitting kunnen nemen, kan de komst van een noodopvang begeleiden. Op die manier kunnen we op tijd reageren op mogelijke zorgen, maar kan ook samen een plan worden gemaakt om deze mensen zo snel mogelijk mee te laten draaien in de maatschappij. Wij roepen de raad daarom op om straks toch voor noodopvang te stemmen, want het gejojo met kwetsbare gezinnen moet nu stoppen”.

Sjoerd Geissler

Sjoerd Geissler is wethouder voor de PvdA in Capelle a/d IJssel. In 2004 is hij lid geworden van de PvdA, omdat deze partij het beste aansluit op zijn visie over bestaanszekerheid en het bieden van gelijke kansen voor iedereen. Tijdens zijn werk ervaart hij dat veel mensen moeite hebben om zich overeind te houden en

Meer over Sjoerd Geissler