Terugblik op de raadsvergadering over o.a. armoede, van 13 februari 2023

Door Karin Weemhoff op 17 februari 2023

In deze terugblik gaan we in op de agendapunten waar we als PvdA in deze vergadering een actieve bijdrage hebben geleverd aan de bespreking.

Op de agenda stond het onderwerp ‘aanpak ondersteuning financiële bestaanszekerheid’.
Over die aanpak is de gemeenteraad het gezamenlijk eens, er is in diverse bijeenkomsten uitgebreid gesproken over de mogelijkheden om inwoners en organisaties in Capelle te ondersteunen waar nodig. Leefbaar Capelle diende op de valreep voor de raadsvergadering van februari een amendement in voor het bieden van een extra vergoeding voor kleding voor kinderen die leven in gezinnen met een inkomen tot 120% van het Wettelijk Minimum Loon. De SGP diende een motie in waarin werd gevraagd om een meer fundamentele bezinning rond de problematiek van armoede.
Als PvdA hebben we, naast onze positieve stem voor de algemene aanpak van ondersteuning financiële bestaansonzekerheid, gestemd voor zowel het amendement en de motie.

“Wat arme mensen tekort komen is geld!”, zo startte Karin Weemhoff, raadslid van de PvdA, haar betoog. Zij gaf aan dat mensen in armoede zelf het beste weten waarvoor zij geld tekort komen, daarmee maakt de PvdA vooral bezwaar tegen het bieden van kledingcheques. De gemeenteraad kwam gezamenlijk tot de uitkomst dat het college een voorstel zal doen voor een bijdrage op maat voor kinderen die leven in gezinnen met een inkomen onder de 120%, juist ook gericht op het door hen kunnen meedoen en meetellen.
Op basis van deze verruiming van de bijdrage heeft de PvdA voorgestemd.

In het kader van armoede werd door Groen Links een motie aangeboden waarin zij, vooruitlopend op de maatregelen die landelijk worden genomen, vroegen om adequate aanpak van menstruatiearmoede. Als PvdA staan wij hier positief tegenover. Reden hiervoor is dat de positie van meisjes (extra) op achterstand komt als zij geen geld hebben menstruatieproducten te kopen en daardoor bijvoorbeeld niet naar school kunnen. De wethouder gaf aan dat er in de gemeente Capelle actief wordt gewerkt aan het voorzien in de behoefte aan menstruatieproducten via uitgiftepunten verspreid over de stad.
Groen Links trok om die reden de motie in. Wij volgen met aandacht de ontwikkelingen rond het beschikbaar stellen van menstruatieproducten.

De totale agenda van deze raadsvergadering is hier terug te vinden.

Karin Weemhoff

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Na opgegroeid te zijn in Nieuwerkerk aan den IJssel met daarna diverse omzwervingen woon ik sinds 1989 in de wijk Schollevaar. Ik werk als HR business partner in de ouderenzorg in Gouda. Naast mijn politieke hobby, die veel tijd vraagt, hou ik van theater, het filmhuis, doe aan

Meer over Karin Weemhoff