Door Wendy Tieman op 2 juli 2016

Voorjaarsnota 2016

De PvdA is blij met de financiële situatie van Capelle aan den IJssel. Er zijn geen verdere bezuinigingen doorgevoerd. Dat is voor ons belangrijk omdat daarmee mensen die het moeilijk hebben niet nog meer worden belast. Deze financiële situatie maakt ook dat er ruimte is voor nieuw beleid. De PvdA heeft hiervoor verschillende ideeën die ze bij de Voorjaarsnota zal indienen.

Sociaal Capelle

Voor de PvdA is het essentieel dat we blijven inzetten op een sociaal Capelle. We vragen daarom allereerst aan het college om de “code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning” te tekenen. Omdat we daarmee laten zien dat we een fatsoenlijke prijs willen betalen voor de noodzakelijke ondersteuning aan de inwoners van Capelle.

Daarnaast doen we een voorstel om jongeren uit de schulden te helpen. Doel is om jongeren enerzijds verantwoordelijkheid te laten nemen voor de gemaakte schulden en anderzijds om hen de mogelijkheid te bieden om hun leven weer op te bouwen.

Ook vraagt de PvdA de aandacht van het college voor de ontstane wachtlijsten bij de sportverenigingen. In Capelle kan – dankzij het Jeugdsportfonds – elk kind sporten, dat zou niet door capaciteitsproblemen van sportclubs in gevaar mogen komen!

Tot slot maakt de PvdA zich zorgen over het onlangs uitgekomen onderzoek waaruit blijkt dat 22% van de Capelse jongeren geen vrienden wil zijn met homoseksuele leeftijdsgenoten. We vragen het college dan ook om te onderzoeken wat hiervan de oorzaken zijn en welke maatregelen de gemeente kan nemen om dit percentage te verminderen.

Groen Capelle

Een ander speerpunt van de PvdA is een groen en duurzaam Capelle. In de Voorjaarsnota kondigt het college een aantal maatregelen aan die de CO2-uitstoot verder moeten reduceren. Armaturen worden eerder vervangen en de nieuwe sporthal-zwembadcombinatie krijgt zonnepanelen. De PvdA zou graag nog een stapje verder gaan en vraagt het college om te inventariseren welke andere gemeentelijke gebouwen nog uitgerust zouden kunnen worden met zonnepanelen.

Ook afvalscheiding is een belangrijk onderwerp. Regelmatig bereiken ons signalen dat de Gemeentewerf niet voor iedereen toegankelijk is. Voor mensen die slecht ter been zijn of voor mensen die geen auto ter beschikking hebben, kan het lastig zijn om afval naar de Gemeentewerf te brengen. De PvdA is dan ook blij dat er in 2017 een pilot start waarbij speciale afvalscheidingsbakken bij winkelcentra geplaatst gaan worden.

Veilig Capelle

Bij de Voorjaarsnota van 2015 heeft de PvdA, in samenwerking met Leefbaar Capelle, het voorstel gedaan om op alle woonerven stickers te plakken met de maximale toegestane snelheid, namelijk 15 km per uur. De voltallige gemeenteraad steunde dit voorstel en we zijn blij dat de wethouder nu heeft laten weten dat de stickers binnenkort geplakt zullen gaan worden.

Om de verkeersveiligheid nog verder te vergroten, pleit de PvdA in Capelle al zo’n tien jaar om fietsers op rotondes voorrang te gaan verlenen. In de omliggende gemeentes is dit al jaar en dag het geval. Wij zijn dan ook enorm verheugd dat dit voorstel in de huidige Voorjaarsnota is opgenomen en dat de voorrang voor fietsers nu eindelijk gerealiseerd zal worden.

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman