Door op 20 september 2015

Woonruimte voor vluchtelingen in Capelle

Er is een breed draagvlak in de Capelse politiek om een bijdrage te leveren aan het bieden van woonruimte aan vluchtelingen. Dat bleek in het overleg op 15 september van de raadscommissie BVM met burgermeester Koen en wethouder van Sluis (wonen). De discussie vond plaats op initiatief van de PvdA.

De inspanning in Capelle zal gericht zijn op het bieden van woonruimte aan mensen die een asielstatus hebben. Verwachting is dat de taakstelling van het rijk voor het huisvesten van statushouders zal verdubbelen van 100 naar 200 mensen per jaar. De gemeente overlegt met woningstichting Havensteder over de mogelijkheden binnen het reguliere aanbod van sociale huurwoningen. Het percentage statushouders in de sociale sector zou hiermee stijgen van 5% naar 10%. Gezien de krapte van het aanbod van goedkope woningen wordt ook gedacht aan ‘creatieve oplossingen’, zoals het geschikt maken voor huisvesting van leegstaande gebouwen, bij voorbeeld verpleeghuizen.

Er is haast geboden bij het aanbod van extra woonruimte voor statushouders. Het aanbod van gemeenten loopt achter waardoor veel vluchtelingen met een asielstatus noodgedwongen langer in opvangcentra moeten blijven. Dit terwijl er een groot gebrek is aan opvangcapaciteit en het COA leegstaande kazernes en hallen in gebruik neemt. In Capelle zijn geen gebouwen aanwezig die geschikt zijn voor deze eerste opvang van asielzoekers, aldus het COA. Voor de gemeente Capelle ligt er een taak bij het huisvesten, de opvang en de inburgering van statushouders.

Het College van B en W komt de komende maanden met concrete plannen.