Door Wendy Tieman op 24 juni 2016

PvdA blij met voorstel voorrang voor fietsers op rotondes

Al jarenlang is er de vreemde situatie dat in Capelle aan den IJssel fietsers, in tegenstelling tot de landelijke richtlijnen en ontwikkelingen, geen voorrang hebben op (de meeste) rotondes in de bebouwde kom. Capelle wijkt hiermee af van de omliggende gemeenten. Een onlogische situatie voor zowel fietsers als automobilisten. Bovendien blijkt het veiliger te zijn om fietsers binnen de bebouwde kom voorrang te geven op rotondes.

De PvdA roept al zo’n tien jaar om verandering in deze situatie in Capelle. Zo diende voormalig PvdA-raadslid Ard den Outer in 2009 een motie in om fietsers voorrang te verlenen op rotondes. Toenmalig wethouder Eerdmans (Leefbaar Capelle) ontraadde deze motie in eerste instantie met kracht. Een jaar later, nadat hij op verzoek van de gemeenteraad de veiligste oplossing voor fietsers had onderzocht, was hij echter overtuigd en stelde hij de gemeenteraad voor om fietsers voorrang te verlenen op de rotondes. Verschillende raadsfracties waren echter niet overtuigd en verhinderden de plannen.

De situatie bleef dus tot op heden ongewijzigd, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Wethouder Dick van Sluis heeft de gemeenteraad bij de Voorjaarsnota voorgesteld om fietsers alsnog voorrang te gaan verlenen. Hij baseert zich hierbij onder andere op landelijke onderzoeken en het advies van de Fietsersbond. De PvdA is uiteraard erg blij met dit voorstel. Wendy Tieman, fractievoorzitter van de PvdA: “Het zou heel mooi zijn als Capelle nu alsnog besluit om te kiezen voor veiligheid en duidelijkheid voor fietsers. Beter laat dan nooit!”

Wendy Tieman

Wie ben je? Wat is je achtergrond? Ik ben pedagoog en heb ruim twintig jaar in de wetenschap gewerkt. Ik woonde van 1979 tot 1985 op de Oude Plaats (Middelwatering) en woon sinds 2002 met mijn partner en kinderen in de Oostgaarde. Waarom ben je de lokale politiek ingegaan? De lokale politiek was voor mij

Meer over Wendy Tieman