Verkiezingsprogramma 2022-2026

Verkiezingsprogramma 2022-2026

Samenleven in een leefbare stad

Dit verkiezingsprogramma liever in PDF lezen? Download hier ons verkiezingsprogramma: Verkiezingsprogramma GR 2022 PvdA Capelle

Direct naar de hoofdstukken, onze plannen? Zie onderaan deze pagina, of volg deze links:

Kansen en veiligheid – Armoede en schulden  – Cultuur, sport en welzijn – Leefbaarheid en groen  – Wonen  – Mobiliteit

Klimaatverandering  – Diversiteit en transparantie van bestuur  | en een samenvatting voor: Jongeren  – Ouderen

Dit verkiezingsprogramma begint met een schematisch overzicht in de vorm van een Mindmap (zie ook onderaan deze pagina). Daarmee laten we zien dat maatschappelijke vraagstukken verband met elkaar hebben en welke keuzes wij als PvdA in Capelle aan den IJssel maken om ervoor te zorgen dat onze stad leefbaar is.

De Capelse PvdA wil investeren in Capelle: het bestrijden van armoede en een prettige leefomgeving voor alle Capellenaren, met kansen voor iedereen.

Dat betekent zorgen voor een leefbare stad. Dit bereiken wij door:

een toegankelijke overheid met ambtenaren die een binding hebben met Capelle;

mensen kansen te geven om zich te ontwikkelen en te ontplooien;

goede, voor iedereen toegankelijke, voorzieningen voor sport en cultuur;

betaalbare woningen, meer investeren in sociale woningbouw en goedkopere koopwoningen;

een bejegening van burgers met een uitkering die uitgaat van goede wil;

fatsoenlijk onderhoud, tegengaan van zwerfvuil;

goede OV- en fietsverbindingen;

het vergroenen van wijken en het verminderen van de klimaateffecten.

Daarbij vinden we dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dat betekent dat we solidair met elkaar zijn en elkaar helpen. Zij die het goed hebben, leveren een stukje van hun rijkdom in om hen die het (op dat moment) minder goed gaat, te helpen. Concreet betekent dat dat inkomen en vermogen een rol spelen in wat je betaalt, bijv. voor huishoudelijke hulp, het openbaar vervoer of bij gemeentelijke belastingen.

Als PvdA Capelle willen wij een wereld, en daarmee ook een stad, die anders is: vriendelijker, socialer, klimaatvriendelijker, groener en eerlijker. Daar zetten we ons keihard voor in. Omdat we geloven dat het belangrijk is om het samen te doen. Om je om elkaar te bekommeren. In dit verkiezingsprogramma presenteren wij onze ideeën om Capelle fijner te maken.

De speerpunten uit ons verkiezingsprogramma zijn samengevat in de onderstaande mindmap. Als u weinig tijd heeft, begint u bij dit schematische overzicht van kernelementen van ons programma voor Capelle. In dit verkiezingsprogramma hebben wij alle punten geordend per thema. Op onze website staan ook de keuzes uit de verschillende hoofdstukken die specifiek gericht zijn op Jongeren en Ouderen.

Mindmap Verkiezingsprogramma 2022-2026 PvdA Capelle

Onze plannen voor:

Kansen en veiligheid

Kansen De mensen die in Capelle leven, ondernemen en werken nemen wij als uitgangspunt voor het aanbod wat we binnen Capelle organiseren. Daarbij geven we aandacht aan alle aspecten van

Armoede en schulden

Eén op de vijf kinderen in Capelle groeit op in armoede, terwijl dat landelijk één op de negen kinderen is. Armoede is een groot probleem in Capelle, als PvdA kiezen

Cultuur, sport en welzijn

Cultuur en sport zijn belangrijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van de burgers. Of je nu zelf actief bent of dat je ervan geniet door ernaar te kijken. Kunst-

Leefbaarheid en groen

Biodiversiteit Tijdens de lockdowns is nog maar weer eens gebleken hoe belangrijk het is voor ons welzijn en onze gezondheid, om voldoende groen in de directe omgeving te hebben. Het

Wonen

Er is sprake van een ongekend ernstige wooncrisis. Voor starters is het nagenoeg onmogelijk om een fatsoenlijke en betaalbare woning te vinden. Ook loopt de wachttijd voor een betaalbare huurwoning